Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av perjak
Jag upplever att radiomottagningen inte är vad den borde vara och det spelar ingen roll om det är P4, P3 eller RIX.
Det är länge sen jag hade en bilradio som skrapat och skorrat. Måste vara många bilar sen... Men i nya V70:n har problemet återkommit.

Efter lite läsande har jag förstått att det sitter ytterligare en antenn i bakre kofångaren som man kan koppla in via en extra antennförstärkare.

Är det någon som prövat detta och vågar man hoppas på att det ligger en antennsladd dragen som man bara kopplar in det på? (Givetvis måste förstärkaren införskaffas först)

Vilka radioapparater klarar denna finess(diversity)? Vågar man hoppas att HU-650 gör det??
Användarvisningsbild
av CarMan
perjak skrev:Jag upplever att radiomottagningen inte är vad den borde vara och det spelar ingen roll om det är P4, P3 eller RIX.
Det är länge sen jag hade en bilradio som skrapat och skorrat. Måste vara många bilar sen... Men i nya V70:n har problemet återkommit.

Efter lite läsande har jag förstått att det sitter ytterligare en antenn i bakre kofångaren som man kan koppla in via en extra antennförstärkare.

Är det någon som prövat detta och vågar man hoppas på att det ligger en antennsladd dragen som man bara kopplar in det på? (Givetvis måste förstärkaren införskaffas först)

Vilka radioapparater klarar denna finess(diversity)? Vågar man hoppas att HU-650 gör det??
Den är ialla fall alltid inkopplad på alla svensksålda!

Har du drag på bilen kan dom ha kopplat ur den & glömt koppla in den
av perjak
Du menar alltså att alla svensksålda bilar redan har båda antennerna inkopplade, d.v.s. nyttjar diversityfunktionen?
Användarvisningsbild
av CarMan
perjak skrev:Du menar alltså att alla svensksålda bilar redan har båda antennerna inkopplade, d.v.s. nyttjar diversityfunktionen?
Japp.
har du drag?
av perjak
Nä, jag har inget drag. Och jag har inte mekat med något annat heller i bagaget så risken att jag själv haft lös nått är obefintlig.
Användarvisningsbild
av CarMan
perjak skrev:Nä, jag har inget drag. Och jag har inte mekat med något annat heller i bagaget så risken att jag själv haft lös nått är obefintlig.
Lämna in bilen till verkstan o be dom kolla på det där.
dom har ju andra bilar att jämföra med, så kan dom se om det är sämre motagning i din bil än andra.
av perjak
Hmmm. Idag prövade jag att ställa om känsligeheten för om TP ska lyssna efter bara starka eller även avlägsna stationer. Och se då blev det annat ljud i apparaten!! :D

Jag misstänker nästan att om man kör på local så används bara den antenn som sitter i rutan.
av suvlaki
hur gjorde du det? i undermenyerna?
av perjak
Ja, jag gick in under RADIOMENU och satte EON till DISTANT. Då blev det betydligt bättre mottagning. Sen jag gjorde det så har det inte sprakat en enda gång i radion!

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]