Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av adde93
Inlägget kan tas bort.

Tack på förhand
Med Vänliga Hälsningar

Andreas Jansson
Senast redigerad av 1 adde93, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det stämmer att det kommer bli felkoder om du inte ladar AUM bort.
men det kommer att funka utan att göra det.

smaken är om baken, men jag tycker det blir väldigt fult när man sätter i en standard radio i dessa bilar.
Det går ju att uppgradera till Premium sound om du vil ha bättre ljud (dock klarar den inte MP3)
av adde93
CarMan skrev:Det stämmer att det kommer bli felkoder om du inte ladar AUM bort.
men det kommer att funka utan att göra det.

smaken är om baken, men jag tycker det blir väldigt fult när man sätter i en standard radio i dessa bilar.
Det går ju att uppgradera till Premium sound om du vil ha bättre ljud (dock klarar den inte MP3)
Tackar för svar! :D

Hur avancerat är det att fixat felkoderna, är väldigt intresserad av att lära mig och bli en bättre "mekaniker"? :)
Användarvisningsbild
av Funk
Du laddar in mjukvara/inställning som talat om för bilen att den inte har (volvo-)stereo installerad. Det finns å' andra sidan ingen större nackdel att ha det som det är om du vill ha möjligheten att montera tillbaka originalstereon. Det enda som händer är att det sätts en permantet felkod på att AUM inte kommunicerar, vilket i praktiken inte betyder något alls för bilens funktion.

Till skillnad från Carman så tycker jag du skall byta huvudenheten, en ny stereo med kortläsare, MP3, EQ, tidskomp och Ipoddocka till ett betydligt lägre pris än en uppdaterad originalstereo...jag har aldrig ångrat mig fast handhavandet av Volvostereon är faktist inte så dumt.
Dock skall man tänka på att rattknapparna och vissa options/tillbehör inte fungerar utan originalstereon, så har man dessa så är det ett lite krångligare beslut.

/Thomas
av adde93
Funk skrev:Du laddar in mjukvara/inställning som talat om för bilen att den inte har (volvo-)stereo installerad. Det finns å' andra sidan ingen större nackdel att ha det som det är om du vill ha möjligheten att montera tillbaka originalstereon. Det enda som händer är att det sätts en permantet felkod på att AUM inte kommunicerar, vilket i praktiken inte betyder något alls för bilens funktion.

Till skillnad från Carman så tycker jag du skall byta huvudenheten, en ny stereo med kortläsare, MP3, EQ, tidskomp och Ipoddocka till ett betydligt lägre pris än en uppdaterad originalstereo...jag har aldrig ångrat mig fast handhavandet av Volvostereon är faktist inte så dumt.
Dock skall man tänka på att rattknapparna och vissa options/tillbehör inte fungerar utan originalstereon, så har man dessa så är det ett lite krångligare beslut.

/Thomas
Stort tack Thomas för det otroligt hjälpsamma svar! :D

Min tanke var att ta bort original stereon, montera något åt det här hållet och ett slutsteg och någon skaplig bas.
Bild

Bilden vart ganska stor, ber om ursäkt för det :lol:
Jag har inga knappar på ratten eller såna tillbehör som jag tror slutar fungera om jag byter.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag gjorde likadant för flera år sedan, och har aldrig ångrat mig. Pioneerstereo, Blaupunkt Velocity högtalare + sub och GAS-slutsteg sitter det i min numera.

/Thomas
av adde93
Funk skrev:Jag gjorde likadant för flera år sedan, och har aldrig ångrat mig. Pioneerstereo, Blaupunkt Velocity högtalare + sub och GAS-slutsteg sitter det i min numera.

/Thomas
Okej då vet jag att det är lugnt att byta :D

Skulle vara superschysst om någon/några skulle vilja plocka ihop en lista med huvudenhet (Dubbel- DIN), fronthögtalare bakhögtalare, hatthyllehögtalare, subwoofer och slutsteg som spelar med ett klart ljud och ordentligt tryck i varje låt.
Min pris: 5000 kr MAX pris: 10 000 kr.

Otroligt stort tack om någon sätter ihop ett paket!!! :D :D

Ha det gott
// Andreas
Användarvisningsbild
av Funk
Mitt tips är att inte bry dig om bakhögtalarna och högtalarna i bakdörrarna i första taget. En bra huvudenhet får driva de bakr ehögtalarna med de inbyggda stegen. Till det kopplas ett fyrkanalssteg som får driva uppdaterade framhögtalare och en eller två subbar. Efter hand kan du bygga vidare med bättre högtalare i bak om du skulle vilja, samt komplettera med nytt steg till suben och låta fyrkanalaren driva allt i kupen. Personligen kör jag bara frontar + sub med lite fyll från de bakre originalhögtalarna, jag vill ha ljudet framifrån precis som på en konsert eller framför hemmastereon.

DLS brukar vara säkra kort i högtalarväg, och JL:s subbar är kalas om man vill ha små lådor. Men det finns hur mycket som helst att välja på. Letar man runt lite så kan man hitta reapriser både här och där..

/Thomas
av adde93
Funk skrev:Mitt tips är att inte bry dig om bakhögtalarna och högtalarna i bakdörrarna i första taget. En bra huvudenhet får driva de bakr ehögtalarna med de inbyggda stegen. Till det kopplas ett fyrkanalssteg som får driva uppdaterade framhögtalare och en eller två subbar. Efter hand kan du bygga vidare med bättre högtalare i bak om du skulle vilja, samt komplettera med nytt steg till suben och låta fyrkanalaren driva allt i kupen. Personligen kör jag bara frontar + sub med lite fyll från de bakre originalhögtalarna, jag vill ha ljudet framifrån precis som på en konsert eller framför hemmastereon.

DLS brukar vara säkra kort i högtalarväg, och JL:s subbar är kalas om man vill ha små lådor. Men det finns hur mycket som helst att välja på. Letar man runt lite så kan man hitta reapriser både här och där..

/Thomas
Tackar åter igen för snabbt och toppen svar! :D

Okej så om jag byter huvudenhet kan jag ha kvar PA200 som sitter i bilen och låta den driva fronthögtalarna och sedan koppla ett steg direkt till huvudenheten som jag sedan kopplar in subbarna i?
Fast huvudenheterna jag kollat på har ju oftast en förstärkare inbyggt på 4x50-60W, räcker inte det till fronthögtalarna då PA200 ligger på typ 4x50W och sedan ta bort PA:n??

Kanske är ute och cyklar totalt men försöker hänga med och lära mig!

// Andreas
Användarvisningsbild
av Funk
Du kan troligen göra som du tänkt, med reservation för om signalnivåerna stämmer. Backes ljudbygg har antagligen de adaptrar du behöver. Huvudenheterna ger väl troligen någonstans runt 20 äkta watt, så det är lite knappt i de flesta fall...

/Thomas
Bromsbelägg

Skulle också köpa ate, erkänt bra.

Motorbyte Volvo 240

Underdelen på en kontorsstol fungerar bra so[…]

Vad intervallen är vet jag inte men som Erik […]

Sitter fjädrarna rätt. Hade samma prob[…]