Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Mr Mange
Tjena!

Har en Volvo V70n med en HU 603 radio. Tänkte byta ut den mot en lite billigare bilstereo som kan ta SD kort och USB minnen.
Har köpt ISO kablage som passar HU 603 enheten, (som då måste skarvas in i den nye bilstereons kablar då den inte är av ISO standard).
Verkar hur enkelt som helst, dock är det 2 kablar från ISO kablaget (som hänger löst) som heter CAN low och CAN high.
Någon som vet var dessa kablar skall skarvas, eller kan man strunta i dem?

Har inte tagit ut enheten ur bilen än visserligen, kanske då blir det tydligare... :???:

///Magnus
Användarvisningsbild
av CarMan
Mitt tips är att inte klippa o klisttra i bilens kablage. gå till din volvohandlare eller en bilstereo butik.
Dom har Färdiga kablage!
av Mr Mange
Tack för svar!

Jag håller helt med, vågar inte ge mig på o klippa några av orginalkablarna.
Jag köpte ISO kablage på mekonomen (och även en antennadapter), som jag bara kopplar in i bilens kontakter bakom stereon.
Anledningen till att jag måste skarva är p g a den nya stereon som ska in, inte har ett ISO uttag, däremot fick man med en kontakt, med kablar, som man då får skarva in i ISO kablaget som jag köpte löst (och inte i själva bilens sladdar)
Själva skarvandet kan jag göra i lugn o ro utanför bilen och det är hur enkelt som helst att se var alla kablar hör hemma, men så är det två lösa sladdar som hänger på ISO-kablaget som jag köpte på Mekonomen som heter CAN-High och CAN-Low... vet inte riktigt vad dessa är för något.
av mikebike
Mr Mange skrev:men så är det två lösa sladdar som hänger på ISO-kablaget som jag köpte på Mekonomen som heter CAN-High och CAN-Low... vet inte riktigt vad dessa är för något.
CAN är en seriebuss (datatrafik) som de flesta elektroniska komponenter i moderna bilar kommunicerar med.
Stereon kan t.ex. använda information om bilens hastighet för att höja volymen när man kör fortare.
I (ännu) modernare bilar är de olika systemen ännu mer integrerade....

Det är inte troligt att den nya stereon har någon användning för CAN....
av Mr Mange
Läste något på Wikipedia :D som påminner om vad du skriver, att det har med de olika komponenterna "som samverkar med varandra i ett nätverk"... eller nåt sånt.

Jag tror att jag chansar och kopplar in den och låter CAN kablarna vara, så får vi se vad som händer.
Min V70N är från 2001, kanske senare "HU" enheter i V70N hade mer avancerade funktioner som du skriver, t ex att volymen ökar i takt med motorn, osv..och då finns det plats även för CAN sladdarna.

Tack Carman och Mikebike för era input! :)
av Mich
I V70 -06 så går CAN bussen in i stereon och vänder även direkt ut igen. På den 'andra' CAN bussen sitter bl.a. krockkudden(arna). Så om man 'kör' bilen utan stereon ansluten så felmeddelar krockisarna och detta måste återställas av verkstan.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag har inte 06:ans kpplings schema i huvet, men de äldre 00-04 har inte så, så jag är tveksam till att det är så på en 06:a
därimot är ccm kopplas så
av Shoffe
*bump*

Nyfiken på hur det gick =)
Jag är nämligen också i färd med att byta stereo från en 603:a till en vanlig hederlig DIN-stereo utan massa finesser. Orginalet har inte heller några finesser. Ingen inbyggd telefon, inga rattknappar, ingen sub. Inget alls faktiskt förutom en oanvändbar kassettspelare och en hjälpligt användbar cd-spelare men de två grejorna hamnar väl knappast på finess-listan :|
Om jag har adapterkablaget från t.ex Netonnet, är det bara att koppla in eller kommer jag behöva bry mig om mjukvaran i bilen?

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]