Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av perjak
Som flera andra här på forumet har jag för avsikt att uppgradera till premiumsound från performance.

Än så länge har jag bara fått tag i högtalarna och eftersom det verkar knepigt att hitta ett PA300 på skroten tänkte jag börja med att byta ut högtalarna.

När jag nu läst lite mer noga på dessa visar det sig att de som hör till Premium är 8 ohm och de som sitter i (performance) är 4 ohm.
Kan man blanda ohm hur som helst eller finns det risk för att jag pajar något om jag sätter dit 8 ohms-högtalarna innan jag kopplar in slutsteget??
av Teemu
akta dig för att blanda 4 ohm och 8 ohm parallellt med varann. Motståndet sjunker då till ca 2,67 ohm. Vet inte hur pass stabilt bilens original stereo är med så pass låg belastning.
Användarvisningsbild
av frilins
Din stereo är redan en kombination av 4 respektive 8 ohms högtalare om du har diskanter i dina dörrstolpar bak.
Dom är nämligen på 8 ohm!
Det största problemet du kan få är att den inbyggda förstärkaren får lite svårare att driva högtalarna med lägre volym som följd.

Sen är det så att dina 8 ohms högtalare i bakre stolparna är samma oavsett system, används alltså i alla tre systemen.
I framdörrarna ska sättas separata diskanter på 75 watt och nertill är det en kombi högtalare med separat bas och separat mellanregister som kräver andra dörrsidor som kan vara svåra att få tag i om du inte redan har dom, naturligtvis.

Kolla även på Blocket.se efter PA300 eller ring JB i Jönköping.
http://www.jb-bildemo.se/
Användarvisningsbild
av Loner
perjak skrev: När jag nu läst lite mer noga på dessa visar det sig att de som hör till Premium är 8 ohm och de som sitter i (performance) är 4 ohm.
Kan man blanda ohm hur som helst eller finns det risk för att jag pajar något om jag sätter dit 8 ohms-högtalarna innan jag kopplar in slutsteget??
Nej det skall inte vara nån fara iom att dom du har är 4 ohm och du byter till 8. Vore värre åt andra hållet.

/L
av perjak
Tack för hjälpen!

Jag har haft sån tur att det är dörrsidor som är avsedda för premium i bilen, trots att det bara är de små högtalarna. Och efter lite tjat verkar det som att det gick att hitta diskanter också på skroten.

Nu återstår bara att ta mod till sig och börja lossa dörrsidorna och påbörja bytet... och sen hoppas att det dyker upp ett slutsteg.
Användarvisningsbild
av falcon
Hur kan man se vad man har för dörrsidor?

\\ peter
av Teemu
har du sörrsidorna för premiumsound så finns det plats för ett mellanregister brevid basen, snett riktad bakåt.
Någon med ny fartkamera fil gpx

Då är det förmodligen någon […]

Motorhaveri XC90 D5 2017

Tråkigt att återkoppling helt verkar u[…]

Om bilen går bra som den brukar är det […]

Hybriden är ju diesel och verkligen ingen p&a[…]