Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Dizzy84
Hej, har en enkel fråga.

Jag har en handsfree av märket Parrot som jag tänkt installera.

Jag har köpt en kabelsats som ska passa, den kostade närmare 900:-
och ska passa min bil med hu-803, slutsteg och så. Det är med mute funktion i kablaget om det spelar någon roll.

Nu till frågan, vart kopplar jag in de ISO kontakterna som sitter på kablaget, det är ju ett grönt par och ett grått par.
Fattar ju att det gråa paret är till slutsteget och det gröna till själva stereo delen om man kan säga så.

Men kablaget är ju bara ca 50cm långt, vart ska de båda paren med ISO kontaker kopplas?
det gråa vid slutsteget under sätet och det gröna bakom stereon eller finns där någon delning närmare varandra?

Snälla hjälp mig någon!

MVH -Patrick
Du har en delning till för högtalarna !!.
Kolla in till vänster i stereohålet!, där ligger en skumgummi-inlindad skarv !!!,
Så allt ska kopplas bakom radion!
av Dizzy84
blådåren skrev:Du har en delning till för högtalarna !!.
Kolla in till vänster i stereohålet!, där ligger en skumgummi-inlindad skarv !!!,
Så allt ska kopplas bakom radion!

Ahh fantastiskt!!!
Då kan jag ge mig på det imorrn.
Ska inte glömma att koppla bort batteriet denna gång.
Gjorde det förra gången i min iver tyvärr och fick SRS Airbag fel! :(

Glömde skriva att det gällde en V70N -02
Men det har du kanske listat ut att det var nåt i den riktningen. :)

Tack iaf för ett snabt och positivt svar!
Jo , att det var en 60-70 N gissade jag !.
Alltid bra att lossa batteriet när man grejar!.

PÅ Din biltyp brukar jag faktiskt låta ecc-panelen hänga i kablarna :oops: , Kablarna räcker precis om man vinklar panelen och hänger den över konsollens vä sida!.
Styrningen till srs "bor" i ecc-panelen, därav din varning!.
Radion kan du pilla med utan att nåt händer!.

Såklart med bilnyckeln ur !!!!... :wink:
av Dizzy84
ACC panelen fick faktiskt hänga kvar sist jag kollade runt bakom också, bara lindade in den i en handduk.

Lite Off topic men vad är ett SRS fel egentligen?
Är det i mitt fall något som faktiskt kan vara fel eller är det bara ta bort felmeddelandet, det kommer väl tillbaka om det är "på riktigt" så att säga?
"srs" är dina krock-kuddar /gardiner/ bältes-sträckare, tror det betyder "Safety Restraint System" .
Är det bara panelen som kopplats loss så är det bara att nolla koderna!.

Men som sagt, när du pillar med el i din bil så ska allra minst nyckeln vara ur låset !!!, helst ska batteriet vara bortkopplat .
av Dizzy84
Hej igen, ville bara säga att allt gått bra och det är installerat och klart.
allt egentligen tack vare "blådåren" :D

Kan även passa på att säga att den "Parrot Mki 9200" jag installerade är helt fantastisk!
Den har ingångar för ipod/iphone, usb, 3.5mm, SD-kort för uppspelning av musik.

Den läser även upp namnen i telefonboken i din telefon när du ringer upp eller när det ringer!

fungerar utmärkt och den mutar när du ringer eller får samtal.

Kan rekommenderas starkt.

Tack igen för det snabba svaret igår!

MVH -Patrick
Kul att det kom igång!!
Jodå, "parrot" är en kunnig krabat ,men jag tycker inte riktigt om att den är tvungen att läsa upp allt under en bokstav även om man bläddrar förbi.

Tips om "parrot" !!, lite sent men .. när jag installerar dessa brukar jag förlänga b+ kabeln så man kan hänga en säkring på lättåtkomligt ställe!.
Parrot:arna har en förmåga att "hänga" sej ibland, då är det bara att göra en "norsk reset", mao göra strömlös!, så hoppar den igång igen !.
Funderar själv på en Parrot. Har försökt läsa in mig på hur det skall kopplas etc.
Några frågor:

1. Man kan ju spela upp musik från t.ex. en mobil, men går det då direkt ut i bilens högtalare, alltså att man inte kan reglera bas diskant etc. på bilstereon?
Eller beror det på om man väljer lösningen att koppla in via AUX-in till bilstereon?

2. Man kan fortfarande spela upp från bilstereon? Men då går ljudet först via parrot-boxen och dess förstärkare? Kan man i så fall välja att ha det "rent" genom parrot-boxen?

Hoppas någon har lite erfarenhet av detta.
Det gäller INTE volvo originalstereo.
Parrot:en ligger som en box mellan bilens radio och högtalarna!.
Det innebär att om det/du ringer så bryts det du spelar på radion ,boxen "tar över" och du hör telefonen istället.
Boxen som sådan (parrots) har en egen förstärkare som fungerar oberoende av radion.
Det finns ett antal anslutningar till denna handsfree, en 3,5mm stereo plugg, en ipod/iphone kontakt, och en usb kontakt.
Dessa kan du ansluta till nämnda apparater och använda som ljudkälla, det finns en enklare tonkontroll/equalizer i parrot som gör att du kan justera ljudet , stereons kontroller gör mao ingen nytta då "boxen" tar över all ljudproduktion.
Du kan också "streama ljudet via bluetoth.

Använder du inga av parrots ljudingångar så funkar radion som vanligt.
850 GLT -93 montera vinge?

Ska montera en vinge på backluckan, den med […]

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]