Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Kaitsu
Hej!

Köpte en Pioneer 6200BT och installerade den med tillhörande isokablar samt så köpte jag en extra antennförstärkare eftersom det brusade i radion. Men... Det brusar fortfarande trots detta. Vad kan det bero på? Har skarvat på den röda + kabeln från förstärkaren på kabeln som går från ena iso'n och jord (från antennförstärkarn) skarvade jag på den svarta kabeln. Någon som kan hjälpa? Annars får jag väl ta bilen till MDS så får dom kolla, men känns så onödigt lixom.

Mvh
Att få 100% radiomottagning i en v70N med en eftermarknads-radio går inget vidare faktiskt!.
Beror bla på att originalradion använder 2 antenner i "antenna diversity", den ena sitter i vä bakruta och den andra i bakstöten om jag kommer ihåg rätt!.

Om man har brusig och dålig mottagning och kopplar in en förstärkare får man problemet att förstärkaren såklart förstärker bruset likaväl som signalen!.. tillbaka till ruta 0 mao!

Ett sätt att få hyfsad mottagning utan att borra dit en antenn, är att montera en aktiv fm-antenn på insidan framrutan!, brukar vara rätt ok!.
Okej, trist.. Hur ser en aktiv fm-antenn ut och vet du möjligen någon bra? Priser på en sån? Den kanalen som jag hör BRA är P3, men den lyssnar jag typ bara på när jag vill höra trafikinfo. Annars får jag borra och sätta dit en liten snygg antenn då jag gärna vill kunna lyssna på vanliga radiokanaler med förutom USB:n.. Tack för svaret igen blådåren! :)
Visserligen så förlorar man en aning i radiokvalitet på byte från Volvoradio till vanlig eftersmarknadslösning, men det skall i alla fall inte vara något som helst problem att lyssna normalt på radion utan att behöva ta till extra förstärkare... Jag har själv en S60 med Pioneerstereo ansluten till antennen med Volvos egen adapter, det fungerar bra utan extra förstärkare. Dags att kolla upp grejorna låter det som..

/Thomas
Man förlorar rätt rejält i signalstyrka faktiskt!.
Brukar gå bra i tätort och där det är bra mottagning, men ute på "bygden" så rasar det rejält!.

Men en tanke dock!!.
Trådskaparen hade en pioneer-radio ( Mycket bra radiodel btw) , dom brukar levereras med remotestyrningen isärtagen!, kolla kablaget bakom radion så att dom blå kablarna är ihopmonterade!!.
Är dom inte det så startar inte original antennförstärkare!!.

En aktiv antenn för insidan är en liten låda (3*3*8 cm med ett par platta spröt på sidorna och ett par kablar!, Kolla på "autoleads".
Går att gömma lätt på insidan !.
Jag har själv en S60 med Pioneerstereo ansluten till antennen med Volvos egen adapter, det fungerar bra utan extra förstärkare. Dags att kolla upp grejorna låter det som..
Tyckte också att det borde funka, men tydligen inte i min. :( Har provat att pressa ihop kablarna medan stereon é igång men kan ändå inte få tillräckligt bra ljud utan fortfarande brus (förutom 103.3).. Men märkte att antennen som förs in i antennförstärkarens hållare inte satt åt riktigt bra, den lixom inte "klickar i" ordentligt. Typiskt om man nu fått ett "måndagsexemplar"!

Men en tanke dock!!.
Trådskaparen hade en pioneer-radio ( Mycket bra radiodel btw) , dom brukar levereras med remotestyrningen isärtagen!, kolla kablaget bakom radion så att dom blå kablarna är ihopmonterade!!.
Är dom inte det så startar inte original antennförstärkare!!
Jag fäste remotekablarna i varandra (vit/blå & blå), skarvade och förseglade med eltejp men frågan är om det är tillräckligt?!? Har btw förseglat alla kablar jag skarvade med eltejp vilket funkat bra i mina tidigare bilar.

En aktiv antenn för insidan är en liten låda (3*3*8 cm med ett par platta spröt på sidorna och ett par kablar!, Kolla på "autoleads".
Går att gömma lätt på insidan !.

Får nog ta en titt på autoleads och beställa en aktiv antenn.

Tack för svaren grabbar!
Vad funkar bäst? Att köpa och montera en Ampire Ant-300 DVB-T i bakrutan, eller att köpa en extern antenn och montera i karossen? Vilken typ ger bäst mottagning?

En Ampire kostar 329:- och jag tror att det hamnar på ungefär samma pris för en extern antenn. Nackdelen med extern är ju då att man "förstör" utseendet lite. Tänkte ju även ta bort railsen från taket för en clean look.
DVB antennen du kollat på är för tv !! (Digital Video Broadcasting)

Men det är en klisterantenn av den stilen jag tänkte på !.
Att borra i bilen låter drastiskt!
Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens da[…]

Släpper vatten

Känn om det är blött under mattor[…]

Byte inre styrled

Jag får ge mig på att värma och b[…]

Original kittet runt gångjärnen har spr[…]