Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Jag har några frågor angående förbättring av ljud, har en XC90 D5 (163hk) Momentum 2005 utrustad med "performance sound" enkel cd och 4 högtalare.

Har läst i olika forum att "MOST" systemet är ganska så besvärligt att jobba med, vilka alternativ har jag för att förbättra ljudet och plugga in Ipod i stereon?

Vad jag fått ut av allt läsande i forums är att det finns möljighet för koppla Ipod'n via en aux adapter fr Dension till enkel cd men bara ljud, inte kontroll över Ipod'n. http://shop.ces.nu/product_info.php?cPa ... cts_id=423

Nu mina frågor:

1. Vad har stereon för model nr, beteckning (typ HU-603 eller liknande)

2. Kan jag byta stereo till "high perfomance" eller "premium"? (fr bilskoten)

3. Kan jag byta slutsteg (förstärkare) till något bättre, typ pa-300 och sätta in fler volvo orginal högtalare?

4. Kan jag byta min enkel cd till en cd-växlare så jag kan installera Dension gateway 500?

Jag har inbyggd telefon så montera något som efter marknads prylar ser svårt ut...
jag kan besvara några frågor du har

har du köpt en bil med bara preformence nivån på stereon så har du köppt en nitlott.

om du ska uppgradera till high perfomance eller premium så måste du ha ny mjukvara i bilen och volvo kan inte erbjuda en sådan omprogramering.
du kan inte sätta in cdväxlare då preformence nivån inte har stöd för det, bara high perfomance eller premium har stöd för växlare och kan eftermonteras där.
vad gäller slutsteg så tror jag inte preformence systemet har någon men high perfomance och premium har vet jag.

så för tillfället finns ingen annan lösning än att köra med den aux adapter från Dension (men jag tycker att det är för mycket pengar för bara ett aux uttag) eller en trådlös fmsändare (vilket igentligen är slöseri med pengar då de brukar vara helt värdelösa).

ett annat alternativ är att kasta originalstereon åt helvete och sätta i en riktig stereo exempelvis pioneer som har stöd för ipod ui. dock krävs det en del kunnande om du ska byta stereon.

har själv en s40n -05 med preformence stereon och är väldigt missnöjd med det.
hadde jag vetat detta innan jag köppte bilen så hadde jag aldrig kommet på tanken att köpa den.

Mycket riktigt. Batteriet satt bakom handskfacket.[…]

Hur kan du ha rätt? IMG_3854.jpeg

säkert bra bil och komfort osv, men det som t[…]

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]