Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Nu är det utbytt!
Köpte nya högtalare (75 watt, High Performance) på JB i Jönköping.
Gav 800:- för 4 bas/mellanregister högtalare för dörrarna fram och bak, diskanterna fram till High Performance 75 watt går inte att uppbringa trots att de suttit i bilarna...
Vet inte varför skroten inte tagit vara på dom!??
Diskanterna i stolparna längst bak är det ingen speciell till High Performance utan är samma till både Performance (standard) och High Performance. Så dom ska man låta sitta kvar.
Och får man då inte tag i diskanterna fram så använd dom som sitter där redan.

Högtalarna i min -01:a satt med popnitar som fick borras bort, hålen blir då naturligtvis lite förstorade så skaffa grövre och längre popnitar till de nya.

Monterade det större slutsteget som egentligen är till Premium sound d.v.s. PA300 (gav 1100:- på JB), detta slutsteg är på 300 watt (4x75 watt). Det som annars följer med High Performance är PA200 på 4x50 watt och hade säkert varit lika bra.
Men eftersom priset på begagnat var ungefär detsamma så tog jag det större.

Kablar följde med och det var framdraget strömkabel till slutsteget under passagerarstolen där det är meningen att slutsteget ska monteras.
Sedan var det bara att dra ner till OKQ8 "gör det själv" och sätta igång...

Ljudet då:
Det första jag la märke till var att sångrösten förflyttades högre upp och är nu över instrumentbrädan, ljudbilden är tätare.
Alla instrument separeras utmärkt och det är inga problem att höra alla nyanser så som att skilja på olika typer av trummor eller höra basgången i en elbas.
Basen är snabb, fast och tät, den bullriga runda bas som fanns innan är helt borta.
Även om musiken är kraftfull med många instrument spelandes samtidigt så hörs vart och ett tydligt.
Man kommer närmre musiken och det känns som man sitter i orkestern, ja som ni förstår är jag nöjd med min nya koncerthall!

Radion/cd:n är en HU 603, den har jag inte bytat ut och kommer inte heller att göra det, den fungerar utmärkt och är ingen "felande länk" utan klarar att återge musiken med bravur.

Ser en del här som vill byta sin Volvo original radio till en Clarion, Pioneer eller liknande för en 3 - 4 000:- vilket jag inte förstår, tror att HU 603 kostar idag 7 500:- och man får som bekant "det man betalar för". :wink:

Lägger ut denna tråd med tanke på att det kanske är någon annan som har samma idé men inte hunnit och vill fråga mig något.
Senast redigerad av 2 frilins, redigerad totalt 0 gång.
frilins skrev:Lägger ut denna tråd med tanke på att det kanske är någon annan som har samma idé men inte hunnit och vill fråga mig något.
Bra gjort. Vill även göra andra uppmärksam på att även jag kommer att gra denna operation så fort det blir mekarvänligt väder ute.

Precis som Frilins så har även jag skaffat ett PA300 istället för PA200 då prisskillnaden begagnat knappt finns. Och läser man om dom olika stegen såhar 300-steget klart bättre signal/brus förhållande.

>74dBA på 200 och >85dBA på 300-steget
Effekten skiljer inte så mycket, 4x40W vid 1% THD för 200 och 4x50W vid 1% THD på 300.

/L
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
Nu vart man ju ännu mer sugen Hmmmm :(
Användarvisningsbild
av frilins
_FrEdRiK_ skrev:Nu vart man ju ännu mer sugen Hmmmm :(
Men det är väl inget att se ledsen ut för, eller? :wink:
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
frilins skrev:Men det är väl inget att se ledsen ut för, eller? :wink:
Jo för jag har inga pengar till det just nu men det kommer. Jagar som fan efter två beg Krom lister för bilen bak.... :)
Användarvisningsbild
av frilins
_FrEdRiK_ skrev: Jo för jag har inga pengar till det just nu men det kommer. Jagar som fan efter två beg Krom lister för bilen bak.... :)
Prova söka här:
http://www.bildelsbasen.se/
eller ring JB:
http://www.jb-bildemo.se/

Chansen är stor att dom har de kromade listerna, eller dom är inte original?
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
frilins skrev:
Prova söka här:
http://www.bildelsbasen.se/
eller ring JB:
http://www.jb-bildemo.se/

Chansen är stor att dom har de kromade listerna, eller dom är inte original?
Har kollat men jag hittar inga. Listerna jag köpte fram kom från JB o bilen var smäld i arslet :( Dom sa det att det är bara jaga vidare.....
Användarvisningsbild
av frilins
Det var tråkigt, bara att leta då alltså... :cry:
Användarvisningsbild
av Loner
Leta gärna vidare i en annan tråd, för pratas det bara om konvertering
från standard ljud till dom bättre paketet.

/L
Användarvisningsbild
av ER
Är man lycklig ägare av bil med premiumpaneler i framdörrarna så kan jag stark rekommendera dessa 8+3"högtalare fram liksom övriga 6.5" och 8"högtalare (center ej inräknat) i Premium Sound systemet. Väl värda sina pengar om man kan hitta dessa på skroten. Med dessa drivna av ett PA-300 så är baslåda inte lika nödvändigt i en S60 längre.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Trevligt, finns det nya armaturer att köpa tr[…]

Det är ju ändå en ganska sansad […]

Felande låskista, vanligt problem på d[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har köpt nytt spackel och gjorde om det f[…]