Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Dyngve
Köpte en 945-92 igår och säljaren försäkrade (naturligtvis) att SC-805 cd:n fungerade perfekt och eftersom jag inte hade nån skiva att testa med så fick jag lita på det han sa. Men nu har jag testat säkert 10 olika skivor(både brända och vanliga) och dom kommer bara ut igen. Det står "CD 01" i några sekunder men händer ingenting. Kan man göra nåt, köra en rengöringsskiva eller "nollställa" stereon på nåt sätt? Eller har jag helt enkelt blivit utsatt för ännu en lögnaktig bilsäljare och köpt en bil med trasig stereo...? Dyrt att reparera ev. fel? F.ö så fungerar radion och all belysning perfekt.

Tacksam för svar och tips
av Stimo
En vanligt fel i dom spelarna är skivor som fastnar i spelaren. Så de kan sitta en skiva i redan som de inte vet att den har. Men annars så har jag haft ett liknande problem på min. Rengöringssskiva, nja de kan bli svårt efter som den inte vill läsa några skivor alls, den spottar bara ut rengörningsskivan också
av Dyngve
Aha! Klarar man att trixa ut skivan själv eller måste man lämna in den på service?
av Frigge
Ett byte av den apparaten är inte särskilt dyrt (relativt). Dom finns som bytes apparat o kostar mellan 1200-1500 skulle jag tro,då läämnar man in den gamla bara. Trot inte du kommer undan ett byte med det symtomet tyvärr,verkar var läsar fel.

/Fredrik
av Stimo
Beror på hur händig du är och om de sitter en skiva fast eller inte. Står de någon gång error i displayen? Gör de inte de så tror jag mer på läsfel. Står de error så så kan de vara en skiva som sitter fast....

Jag har öppnat upp en 20 tal sånna spelare och plockat ur skivor. Se de é inte så jätte svårt
av Teemu
borde inte säljaren stå för kalaset och åtgärda detta då han sade att den funkade felfritt? Det tycker iaf jag att han borde.
Användarvisningsbild
av ufriman
Brukar vara en micro switch för cd som har fastnat och inte indikerar cd när den gör så. plocka ut radion och lossa locket, skruva av cdn (kommer inte i håg riktigt om det är två eller fyra skruvar) i kortet sitter det en liten switch som skall löpa lätt upp och ner, smörj lite med silicon sprej. plocka i hop. och problemet skall vara ur värden 1 eller två år.
av Dyngve
Ska testa det. Tack för alla svar, detta forum är guld värt!
av Stimo
Har ett exact ett sånt påroblem på en av volvos cd jag me. De é de 3 cd växlaren som jag har i min v70-98. Den som matar cd skivor i fronten typ. Någon som vet vad de kan va? Har inte lyckats förstå mig på de änu
av Dyngve
Verkar inte sitta nån skiva i spelaren iaf. När jag stoppar i en skiva står det "CD 01" en stund och sen kommer skivan ut igen. Det hörs att det börjar snurra där inne, ett "gnisslande" ljud, så den är inte stendöd iaf.
Den där microswitchen, sitter den på det lilla kortet man ser direkt under locket på ovansidan av stereon? Eller kan man öppna själva cd-delen?

Koppla nya kablarna i dosan som dom gamla sitter

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. […]

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]