Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Det är väl en fråga som du bäst kan besvara själv. FInsessen är väl att du slipper sitta med telefonluren i örat om du vill telefonera under färd. Jag förmodar att man även kan läsa SMS och få fram kontaktlistan i stereons display. Är det värt tusen spänn för dig? Kolla även att din telefon är kompatibel med blåtanden i stereon. Det finns lite olika standarder och vissa funktioner kanske uteblir om man inte har full kompabilitet.
Användarvisningsbild
av Severin
Hej Mats

Jo jag vet att det är i slutänden jag som måste bestämma det men kan va kul och se hur ni andra resonerar.

Tycker ni att det är värt,skulle ni lägga 1000 till enbart för den har BT?

Har redan BT headset så just nu så kanske jag inte skulle ha användning för den men man vet aldrig

F.ö, nån som kan förklara hur adaptern ser ut?, eftermarknads stereon har uttag för 4 högtalare och bilen har 8 högtalare
av llesrof
Kul att du känner igen mig.
Innan jag skaffade bil med inbyggd telefon kunde jag använda min navigator som handsfree. Gjorde jag det? Näe. Jag testade ett par gånger. Ljudet var inte speciellt bra i navigatorn och jag var inte heller bekväm med att använda FM-sändaren och få ut ljudet i bilstereons högtalare. Jag är lat och om jag måste göra ett eller två extra moment för att något skall bli smidigt så skiter jag i det. Jag hade inte betalat en enda spänn extra för blåtand i stereon. Jag tror att det är en funktion som verkar kul i början men sedan är det alltid något man inte är nöjd med och då skiter man i det. Nu vet jag inte hur det är på denna stereo, men risken är alltid att man inte blir nöjd med en sådan här funktion då det förmodligen är något tillverkaren slänger in utan att det kostar dem något extra. Dock tar de extra betalt av kunden. Jag tror alltså inte att det blir lika bra som en intigrerad telefon och då skulle jag inte betala extra för det.
av llesrof
Jo... adaptern... förmodligen har du bara fyra högtalarutgångar på originalstereon. Vill minnas att det är någon form av multikabel man ansluter men det bör ändå vara fyra utgångar. Har du åtta högtalare i bilen så är det förmodligen 4 bas/mellanregister och 4 diskant. Du har en högtalare i varje dörr va..? Sedan sitter det två på instrumentpanelen. Det är diskanter. Sitter det två i D-stolparna längst bak också? Det är också diskanter. Dessa går på samma kabel som dörrhögtalarna men det sitter ett delningsfilter efter dem och sedan vidare till diskanterna.
Användarvisningsbild
av Severin
llesrof skrev:Jo... adaptern... förmodligen har du bara fyra högtalarutgångar på originalstereon. Vill minnas att det är någon form av multikabel man ansluter men det bör ändå vara fyra utgångar. Har du åtta högtalare i bilen så är det förmodligen 4 bas/mellanregister och 4 diskant. Du har en högtalare i varje dörr va..? Sedan sitter det två på instrumentpanelen. Det är diskanter. Sitter det två i D-stolparna längst bak också? Det är också diskanter. Dessa går på samma kabel som dörrhögtalarna men det sitter ett delningsfilter efter dem och sedan vidare till diskanterna.

Korrekt, när man sitter och tänker på det så tar nog inte diskanterna särskilt mycke effekt så att 4 "normala" högtalare och 4 diskanter inte ska jämföras med 8 "normala" högtalare.

Adaptern ja, det är väl bara att köpa en adapter för x70 till iso och då ska det väl bara vara att klicka i kontakterna och lyssna för stereo idag är det väl iso standard på?
llesrof skrev:Kul att du känner igen mig.
Jo jag såg ditt nick för ett tag sen och tänkte, fan vilket underligt nick och läste det baklänges och då insåg jag och sen så ser man på ditt sätt och skriva att det är du :lol:

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]

Var du hittar infon kvittar men du har ju lär[…]