Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av v0lv0745
HPF o LPF vad är skillnaden och vad ska man ha dom till för.

tanken är att mds:en ska driva en 10" bas i en mds baslåda, jag vill ha ren bas. Så lite info om hur jag ska koppla osv.
Användarvisningsbild
av Severin
High pass filter och Low pass filter

Hög pass filtret dämpar låga frekvenser men som släpper igenom höga frekvenser.

Lågpassfiltret släpper igenom signaler med frekvens som ligger under ett bestämt värde och kraftigt dämpar övriga signaler.

+ från batteriet med säkring
- till en jordpunkt i bilen
rem (remote) är för att tala om för steget när det ska slås på/av och styrs från stereon från ex utgången för elantenn
Rca/signal kablar från stereon
Högtalarkabel
Användarvisningsbild
av v0lv0745
så kort sagt ska jag nyttja LPF för att få ut maximalt med dunk i basen då?
Användarvisningsbild
av Ståhl
v0lv0745 skrev:så kort sagt ska jag nyttja LPF för att få ut maximalt med dunk i basen då?
Precis.

om du har HPF så "sjunger" basen.. och det låter dåligt.
Användarvisningsbild
av v0lv0745
LPF för massiv bas
HPF för diskant

har jag lite rätt då?
av Bogus
Det blir inte mer massivt bara för att du kopplar på LPF.
LPF står alltså för Low Pass Filter och filterar bort alla frekvenser i de högre registrerna, vanligtvis ett ställbart reglage mellan 50-200 hz. Du slipper alltså att bashögtalaren spelar upp röster som dina framhögtalare ska ta hand om och kan istället koncentrera sig på att bara spela bas.
HPF är alltså High Pass Filter som filtrerar bort alla bastoner och kvar blir midbas, mellanregister och diskant. Oftast där även ställbart reglage mellan ca 50-200 hz.
Ska du driva ett framsystem med ett slutsteg ska du ställa det på HPF så högtalarna slipper ta hand om de bastoner som de ändå inte kan återge korrekt utan istället gör att högtalaren börjar dista och spela orent.

Så det du ska göra är att ställa slutsteget på LPF , ställa in reglaget på mellan 60-80 hz och sen njuta av basen! :)
Jag har själv haft ett sånt slutsteg för några år sedan och det var bra på att spela bas!

Lycka till!

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]