Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Trekanten
Hej

Jag köpte mig just en V50 D5 SUMMUM -08.
I den sitter en fast telefon monterad, dvs en sån där man petar i ett sim-kort i bilen...
Nu fick jag reda på att den typen av abbonnemang vi har på företaget med växlar mm mm så kan man inte få ett extra sim-kort.

Min fråga är därför om nån vet nåt sätt att (låta nån) bygga om denna apparat till att fungera med blåtand eller sladd, så att man kan använda de knappar, högtalare mm som redan finns i bilen??!!

mvh Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är nog lättare att få ett extra simkort ! Då detta inte kräver mer än nån övertalning, för det är ju ingen fysisk skillnad på olka abonemang...
av Trekanten
CarMan

Extra kort var min första tanke... men Telia sa att med Office Extension så går det inte...
Jag ställde även frågan till vår IT-samordnare och han sa att "huvudkortet" var tvunget att sitta i bilen,
och då visades bara "okänt nummer" när jag ringde med "andra kortet" dvs det i mobilen...

Jag kan varken säga emot dem eller hålla med dem då jag inte är påläst i frågan...

// Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
oavsett vad du har för abonemang så är ett extra kort alltid ett eget nummer, sen är det vanlig omkoppling mellan numrena, o då förrsvinner numerpresentationen.
man måste alltså manuelt stänga av den bärbara telefonen för att få telefon numrena till bilen.

Du kan alltså be företaget om yttligare ett telefon nummer (så växeln har 2 nummer till dig, sen får växel telefonisten koppla på andra numret om du inte är anträffningsbar på det andra)
detta blir 100 ggr billigare än att bygga om den befintliga.
en annan variant är att instalera en vanlig Blåtands HF, o strunta i att bilen är utrustad med telefon
av Trekanten
CarMan

Tack för snabba svar...

Mitt önskemål är att när jag sitter i bilen så skall samtalen hamna där.
Antingen genom vidarekoppling efter ett antal signaler eller direkt, då förutsatt att jag först
stängt av mobilen.
Det kanske var så du menar att det fungerar?

// Thomas
av llesrof
Äh... skaffa ett kontantkort istället. Jag har ett tvillingkort i bilen och jag är tvungen att aktivera det varenda j-vla gång jag sätter mig i bilen och vill ta emot samtal i biltelefonen. Jag gjorde det en gång och det var 10 minuter efter att jag fått tvillingkortet från Telenor. Den timmen jag satt i bilen efter det var det ändå ingen som ringde :mrgreen: Om någon ringer så tar jag samtalet med min vanliga mobiltelefon. Jag är ingen långsnackere och har dessutom automatlåda så det brukar funka rätt bra. Om situationen kräver det så kan jag stanna till och/eller ringa upp från biltelefonen. Har jag behov av att telefonera någon när jag sitter i bilen så gör jag det via tvillingkortet och biltelefonen.

Så... skit i att krångla och sätt i ett kontantkort om du inte kan få ett tvillingkort, för du kommer ändå inte koppla om telefonen så fort du sätter dig i bilen. Tro mig :wink:
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Varför inte bara köpa en blåtands-handsfree och hänga på örat?
av Trekanten
Uppdatering av läget...

I fredags ordnade IT-gubben ett extra abonnemang som jag skall ha i bilen.
Är mobilen avstängd så går samtalen till bilen istället, om jag sen skall ha vidarekoppling vid ej svar vet jag inte än...

Nackdelen med denna variant är att när man kliver ur bilen så måste man komma ihåg att stänga på mobilen igen...

Jag tyckte det kändes dumt och eftermontera en BT-HF när det redan fanns grejor i kärran... vi får se hur jag trivs med denna lösning.

BT-HF i örat har jag resten av dagarna så det kan vara skönt att ta ur den när man sitter i bilen...
Problem med trafikinformation RTTI

Trafikinformation brukar vara länkad till ett[…]

D4 VEA dricker olja

Ursprungligen kör D4204t5 på 0w-20. I U[…]

XC60 MY2025 - laddprobem

Jag får också samma problem med min De[…]

Skall se om jag ser hur släpringarna ser ut. […]