Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lindh_
Hej!

Har volvo-orginal basen i reservhjulsbaljan, men basen spelar inte längre.. men steget verkar få ström oså iallafall eftersom lampan lyser o fläkten går..
Tog nyss in lådan o tog högtalarkablarna från ena högtalaren på hemmabiot o la emot polerna direkt på basen, men fick inget ljud, vet inte om de ska funka men borde kanske få nån signal iaf?...

Är det basen som gett upp? Den ser hel ut (inga skador på den iallafall)

Tacksam för snabbt svar..!

//Lindh
av Thomas J
Ja det är nog högtalaren som är trasig, är fler som har haft problem med det. Det värsta är att den inte går att köpa löst på Volvo.
Kanske går med nått annat element.
Mvh Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
lös o lös, du behöver inte köpa hela kitet, men det har ialla fall tidigare gått att köpa utan slutsteget.
du kan ju ohm mäta spolen i högralaren, samt kollat noga om tråden är hel hela vägen (kanske är en trasig tråd utan för spolen = lagbart)
Användarvisningsbild
av Lindh_
Thomas J skrev:Ja det är nog högtalaren som är trasig, är fler som har haft problem med det. Det värsta är att den inte går att köpa löst på Volvo.
Kanske går med nått annat element.
Mvh Thomas

Ok, befarade det..

Någon som vet om man kan "Köpa löst" en 12" o isåfall kan nån tipsa om något som passar o spelar bra, eller är de "bästa" att försöka få tag på en ny "Volvo orginal" ??

//Lindh
Användarvisningsbild
av Lindh_
CarMan skrev:lös o lös, du behöver inte köpa hela kitet, men det har ialla fall tidigare gått att köpa utan slutsteget.
du kan ju ohm mäta spolen i högralaren, samt kollat noga om tråden är hel hela vägen (kanske är en trasig tråd utan för spolen = lagbart)
Ok, får kolla upp de, synd på högtalaren bara hann bara spela i bilen 1,5 år, men kanske kan få tag på en annan utan steg... om ingen kan tipsa om nån annan bas som går att sätta i istället..
av Fred
Om du är ute efter en snabb lösning så häng kvar vid originalsuben. Vill du ha bättre bas och är villig att jobba lite så satsa på en eftermarknadssub istället. Det finns väldigt fina aktiva subar så du bara behöver dra lågnivå från HU:n. På så sätt kommer du ifrån Volvos lösning med att driva suben med högnivå och får ett renare ljud.

Nu kommer flera skriva att Volvos sub låter jättebra, och det gör den säkert, men ingen kommer någonsin kunna övertyga mig om att en sub som drivs av högnivå och helt saknar inställningar låter bättre än en sub tillverkad av bilstereoproffs som drivs av lågnivå och har inställningar för low-pass och nivå!

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av Lindh_
Fred skrev:Om du är ute efter en snabb lösning så häng kvar vid originalsuben. Vill du ha bättre bas och är villig att jobba lite så satsa på en eftermarknadssub istället. Det finns väldigt fina aktiva subar så du bara behöver dra lågnivå från HU:n. På så sätt kommer du ifrån Volvos lösning med att driva suben med högnivå och får ett renare ljud.

Nu kommer flera skriva att Volvos sub låter jättebra, och det gör den säkert, men ingen kommer någonsin kunna övertyga mig om att en sub som drivs av högnivå och helt saknar inställningar låter bättre än en sub tillverkad av bilstereoproffs som drivs av lågnivå och har inställningar för low-pass och nivå!

Mvh
/Fred
Jo, frågan om det är värt o hänga kvar vid orginalsuben eftersom ja kan tänka mig att den kostar en del, och då kanske man "lika gärna" kan jobba lite mer o få en "bättre" bas...
Men om jag nu skulle skaffa en baslåda efter tycke och ett steg som kan driva, då behöver jag alltså dra en kaben från baksidan på HU, bak till steget?
Har juh rivit ner panelen tidigare och kopplat in Imiv´n, så den biten borde gå rätt bra, men kablage osv, orginalkablar eller e de nå eftermarknadskablar ja måste skaffa? e rätt kass när de kommer till billjud.

Tack för alla bra svar hittils!

//Lindh
av Fred
Du behöver bara en lågnivåkabel med RCA-hanar i båda ändar. Köper du denna via en bilstereobutik så får du en med inbyggd remote-kabel som ger steget signal att starta när stereon gör det. Den här är bara ett exempel. Du behöver också en adapter från Volvos DIN-utgång till RCA-honor. Köp den!! Gör inte som jag och försök löda en egen...det är bara extremt struligt och svårt att få till bra! Den här ska du ha. Finns att få tag på hos välsorterade bilstereobutiker om du föredrar det.

När du ändå drar lågnivån, passa på att dra två par samt fyra par kablar till högtalare! Då har du förberett för om du vill uppgradera det övriga systemet med ett fyrkanalssteg i framtiden. Det du gör då är att sätta ett fyrkanalssteg i skuffen som matas med två par lågnivåer (fader fram och bak). Du kopplar högtalarkablarna till steget och förenar dem med originalkablarna bakom stereon.

Hur gör du då med suben, undrar du säkert? Jo, de bra stegen har lågnivå både in och ut! Så suben får lågnivå från fyrkanalssteget till sitt slutsteg! Smart, eller hur?! :D

Nu kommer säkert folk skriva att Volvos steg är bättre av olika anledningar men här gäller samma sak som för suben. Det är givetvis bättre att ha ett steg som är tillverkat av proffs och som har en massa inställningsmöjligheter än ett steg som tillverkats för att passa på en speciell plats i bilen och som man inte kan ställa in en enda parameter på.

Lycka till!
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
Fred skrev:Om du är ute efter en snabb lösning så häng kvar vid originalsuben. Vill du ha bättre bas och är villig att jobba lite så satsa på en eftermarknadssub istället. Det finns väldigt fina aktiva subar så du bara behöver dra lågnivå från HU:n. På så sätt kommer du ifrån Volvos lösning med att driva suben med högnivå och får ett renare ljud.

Mvh
/Fred

Är det amatörer som designar bilsterios i volvo o de andra bilmärkena?
delningen på basens register kan man inte ställa, bara vanliga bas riglaget på sterion. men du har en "volym" kontrol på slutsteget. (antar att du inte har volvos bas i din bil, men endå vet allt om den?)
av Daddan
Jag bytte till ett eftermarknadselement när mitt baselement la av. Köpte ett enkelt MDS CFR12 med dubbla 4 ohms spolar. På så vis kan man köra på 8 ohm och "spara" på originalslutsteget som inte tål så hög spänning. Genomgående bult+mutter och nya tätningslister, dubbla sådana som man har till vindsluckor körde jag under elementet för det passar inte med andra än volvos element i hålen så klart. Dessutom får man kapa en bit av plastdetaljen som håller nödhjulet (typ 2-3 cm) för det finns knappt några så grunda element. Spelar nu tillräckligt bra för de flesta (om man inte raggar vid korvmojjen förstås).

Hur gick det gamla elementet sönder då? Jo lindningen runt spolen hade släppt, troligen hade elementet bottnat.

Kör igång en tråd för oss me[…]

Xc60 MY23 synliga avgasrör?

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 och stör mig[…]

Bra jobbat Xanthopteryx! Nyttig läsning! La d[…]

Bekräftar att något är knas med mj[…]