Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Goolie
Har HU-850 med många högtalare och subwoofer. Upplever basljudet i bakdörrhögtalarna som tunt. Någon som vet skillnaden i spec mellan fram och bakhögtalarna (förutom diskanterna fram). Subwoofern låter även den lite tunt i mina öron. Någon som bytt ut den eller tweakat orginalet på något vis?
I övrig tycker jag att ljudet är bra men inte riktigt vad jag förväntade mig :roll:
Senast redigerad av 1 Goolie, redigerad totalt 0 gånger.
av Fred
HU850 är ju den största stereon i originalutbudet så den ska det ju inte vara något problem med. Sen borde det sitta 100 W-högtalare i bilen vilka också ska låta bra, enligt uppgift. Suben får ju högnivåsignal så den är ju inte optimal.

När jag bytte till DLS-högtalare fick jag grymt bra bas i bakdörrarna så jag kan använda fadern lite försiktigt för att få mer bas. Det blev så pass bra att mina planer på aktiv sub lades på is ett tag...dock är de inte avfärdade helt.

Om HU850 har samma dolda menyer som HU803 så kan du ju öka bastrycket lite i bakdörrarna. Googla på "hidden menues HU803" så kommer du hitta en pdf med instruktioner och förklaringar.

Mvh
/Fred
av s6025t
Det sitter nog bara high performance högtalare på 75W ihop med hu850 + ett pa200(förstärkare) i din bil det var ju standard i summum paketet my 05-06..Det finns ju premium högtalarna på 100W det är en 6,5 tums woofer i bakdörrarna o så är ju högtalarna fram på 8tum o tre-vägs istället för två-vägs 6,5tum i high performance de gör stor skillnad på ljudet + att det är ett pa300 oxå i riktiga premium sound...premium sound har ett bättre frekvensomfång 20-20000hz mot 50-20000hz för high performance så är det bas du är ute efter så premium bra mycke bättre... http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 249527.htm
av Goolie
Tack för tipsen! Nu blir det att ta sig en funderare om man kanske klarar sig utan sub om man uppgraderar fram o bakhögtalarna.
av hansjkpg
Goolie skrev:Tack för tipsen! Nu blir det att ta sig en funderare om man kanske klarar sig utan sub om man uppgraderar fram o bakhögtalarna.
Har du provat om det går att gå in i dom dolda menyer som finns i vissa modeller av HU enheter , där kan du ändra inställning på ljudet mellan högtalarna.
av Goolie
Ska prova "hidden menues" men nu är det mycket julstök på G och de får blir när tid är över (postar resultat när det är prövat).
En annan fråga är om jag får tag på ett par 100w premiumhögt måste jag då byta dörrpaneler till framdörrarna? Det ser ut som att de är annorlunda än mina pga av diskantens placering (till sidan av bas/mellanreg högtalaren).
Är bakdörrshögtalarna lika i premium som i high perfomance paketen? Båda listas som 6,5 tum utan någon mer utförlig beskrivning.
Användarvisningsbild
av Bosa
Är tämligen säker på att det inte finns några dolda menyer i HU-850. Finns inte i HU-650 iaf.

Jag har bytt ut högtalarna i min bil, var bara performance i min vilket sög ganska rejält. Nu har jag ett Amega Gold kit i fram och Volvos premiumhögtalare i bakdörrarna och det låter helt ok tillsammans med ett PA-300. Är helt ok tryck i bakdörrarna och det var stoor skillnad på performance och premiumhögtalarna iaf, high performance har jag tyvärr ingen erfarenhet av. :)

I bakdörrarna behöver du inte göra nånting, är bara att byta. Har du inte dörrsidorna i fram som är för 3 högtalare så åker du på att byta dörrsidorna också om du ska ha premium i fram också. Annars är det att klappa i ett tredjeparts 2-vägskit i fram av bättre kvalitét.
meddelande

Hur raderar jag gamla meddelande i centerdisplayen[…]

Hej! Har en S60 2008 Helt plötsligt tycker ja[…]

Du har fel. Det är som jag skrev. Googla och […]

Varvtalsmätare Volvo 240 -88

Nu är problemet löst. Varvräknaren […]