Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av selma
Hej letat som en galning kring detta...hoppas få lite tips och idéer kring mitt problem!

Problemet är....Jag har performance ljud systemet och vill ha bättre ljud.

Vad är alternativen?

För vad jag har förstått så går de knappt att "bygga om" till highperformance utan att bygga om hela bilen eller?

Jag är ingen ljud fantast utan vill ha lite gött ljud när man fläker till jobb & träning.....:)

Någon som gjort ngt kring detta i sin c30?
Senast redigerad av 1 selma, redigerad totalt 0 gånger.
av Psyko
Kanske räcker det att komplettera med en Bas ?

Har inte sett o hört en sådan installation i en C30 men i andra bilar har
det gett grymt ljud.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Det går att bygga om MEN du kan inte byta ut allt, t.ex cd enheten kan du inte byta ut men i stort sett resten kan du ju byta högtalare lägga till slutsteg och bas, men det brukar ju oftast vara basen som tryter.. Vad sitter det för högtalare bak i en C30???
av selma
Vet inte vad det sitter får högtalare bak.

Men frågan är om man kan får till ett okej ljud genom att byta högtalare och och separata diskanter???
Användarvisningsbild
av Fellow
Mini_ice skrev:Det går att bygga om MEN du kan inte byta ut allt, t.ex cd enheten kan du inte byta ut men i stort sett resten kan du ju byta högtalare lägga till slutsteg och bas, men det brukar ju oftast vara basen som tryter.. Vad sitter det för högtalare bak i en C30???
Det där stämmer inte. Går att byta ut CD och allt annat hur mycket du vill. Dock är det en massa jobb och det kommer kosta pengar. Ja pysslar med det just nu och finns tråd i C30/s40N/V50 tråden om vad jag pysslar med.

Men för att du ska lättast få bra ljud tror jag att du ska satsa på nytt lättdrivet tvåvägskit med delningsfilter typ DLS. Bara att kapa dig in på orginalkablarna in i delningsfiltret och dela signalen därifrån till din nya midbas och diskant. Blir inte kanonljud eftersom du fortf inte har något slutsteg men de blir bättre.
Användarvisningsbild
av Fellow
Mini_ice skrev:jo men du måste hålla med om att det krävs kunskaper och volvo tar nog inte åt sig jobbet ;)
Tror dock volvo gör jack shit med uppgradering av ljud i vilket fall som helst. Ska man ha bättre nytt ljud så får man vända sig till en ljudbyggafirma och inte en verkstad för tillhörande bilmärke:)
Nytt användargränssnitt 2026

Om man som jag är i kontakt med Volvo support[…]

Vilken mjukvara har ni?

Lite vila och en körning löste det, inte[…]

Snowcap volvo 240

De som VParts säljer sitter med tunn skruv up[…]

Tryckluft är bra till många saker. De[…]