Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av v0lv0745
göra hål i baslådan/orna ?

har 1 baslåda som kan ta ett st 10" bas, ska man plocka fram hålsågen och göra hål i lådan?

har också en låda som tar 2 st 10" basar, så samma fråga gällande den lådan.

har 6 st 5 1/2 " högtalare som jag använder som diskanter (2 st i instrumentpanel sen 1 st i varje dörr). Dessa 6 högtalare driver stereon.

ett slutsteg som driver 1 st 10" bas som sitter i en baslåda som jag köpte från brl. tänkte montera in den låda med 2x10"bas som jag tänkte driva med ett annat slutsteg.

så min fråga är ska jag göra hål i baslåderna för att få bra ljud?
av Daddan
Det är helt beroende på:
-Baslådans konstruktion
-Basarnas egenskaper
av hansjkpg
v0lv0745 skrev:göra hål i baslådan/orna ?

har 1 baslåda som kan ta ett st 10" bas, ska man plocka fram hålsågen och göra hål i lådan?

har också en låda som tar 2 st 10" basar, så samma fråga gällande den lådan.

har 6 st 5 1/2 " högtalare som jag använder som diskanter (2 st i instrumentpanel sen 1 st i varje dörr). Dessa 6 högtalare driver stereon.

ett slutsteg som driver 1 st 10" bas som sitter i en baslåda som jag köpte från brl. tänkte montera in den låda med 2x10"bas som jag tänkte driva med ett annat slutsteg.

så min fråga är ska jag göra hål i baslåderna för att få bra ljud?
har du kört basarna i lådan som den är nu ? låter det bra ?? vilken lådvolym är högtalarna gjorda för ? vad sägeer BRL om den lådan du köpte av dom ?? lämplig högtalare?? ska du ha två lådor i skuffen ???
Användarvisningsbild
av Variosboy
Med "hål" antar jag att du menar basreflexrör!?

För att börja från början, storleken på en låda måste räknas fram med hjälp av värdena på högtalaren som det gäller, två 12":are med olika värden passar inte i samma låda helt enkelt! du måste först leta fram värdena på högtalarelementen, sen när du vet dom, ja då får man räkna fram rätt låda, sen bygger man den! Om en viss högtalarlåda ska ha rör eller inte beror helt enkelt på högtalarelementet och vad man vill få ut av en låda i en viss bil.

som farbror barbro säger: Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!
Användarvisningsbild
av v0lv0745
Variosboy skrev:Med "hål" antar jag att du menar basreflexrör!?

För att börja från början, storleken på en låda måste räknas fram med hjälp av värdena på högtalaren som det gäller, två 12":are med olika värden passar inte i samma låda helt enkelt! du måste först leta fram värdena på högtalarelementen, sen när du vet dom, ja då får man räkna fram rätt låda, sen bygger man den! Om en viss högtalarlåda ska ha rör eller inte beror helt enkelt på högtalarelementet och vad man vill få ut av en låda i en viss bil.

som farbror barbro säger: Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!

jo basreflexrör

och jag har 2st 10" basar av samma värde, dom drivs sv dsmms slutdteg som jag vill lägga in i min volvo 745:a
Användarvisningsbild
av Severin
Enklaste är att bygga en sluten låda efter parametrarna du har på dina element och låter det inte bra så är det bara att ta fram sågen, mycke enklare att såga upp hål än att bygga ny låda för att du började med en basreflexlåda.

När jag pysslade med billjud så körde jag med DLS rakt igenom och dom 12:orna jag hade då skulle spelas i en sluten låda men det visade sig att dom spelade bäst i reflexlåda.

Sen så spelar även längden på röret roll beroende på hur många liter lådan/kammaren har
av Fred
Att bara såga upp hål och stoppa i ett godtyckligt rör i en sluten låda avstämd för de element man har talar emot allt jag lärt mig om högtalarbygge!

Så som jag har lärt mig är att man bygger låda efter de element man har och man köper element efter vad man vill ha för låda. Mao kollar man först vad man har för fysiska förutsättningar för lådan, dvs hur mycket plats har man. Generellt kan man säga att ju större låda desto bättre bas kan man få men ofta vill man ju få in lådan utan att lastutrymmet begränsas för mycket. Säg att man kommer fram till att man kan sträcka sig till en 15 liters låda.

Sen bestämmer man sig vad man vill ha för karaktär på ljudet. Karaktären på basen skiljer mellan slutna lådor och portade lådor. Slutna lådor spelar ofta lite snärtigare men mindre kraftfullt medan portade har lite släpig bas med mycket tryck. Nu är det dags att skaffa baselementet och bygga sin låda efter de parametrar som elementet kräver.

Med denna metod får man den bäst anpassade basen efter de förutsättningar man har. Dock kan man ju chansa och borra upp sin befintliga låda men man ska inte tro att det automatiskt blir bättre ljud...i så fall skulle ju inga slutna lådor tillverkas... :roll:

Mvh
/Fred

Hej! Har en S60 2008 Helt plötsligt tycker ja[…]

Du har fel. Det är som jag skrev. Googla och […]

Varvtalsmätare Volvo 240 -88

Nu är problemet löst. Varvräknaren […]

Volvo 240 klocka

Nu är problemet löst. Det som händ[…]