Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Min V50 T5 verkar behaga att anlända i denna veckan och mina tankar går redan åt modifikationer 8)

Det finns en orignal http://www.volvocars.se/NR/rdonlyres/43 ... 50_Acc.pdf

med 8" element som passar rakt ner i baljan, är detta något någon har erfarenhet av? De lär sitta en snarlik lösning i V70, så alla erfarenheter mottages varmt.

Annars finns det funderingar på Infintys Baslink som fått väldigt bra kritik de de tester jag läst, mina misstankar är dock att denna inte ryms i reservhjulsbaljan. Inkoppling av denna blir ett annat aber då v40/v50 kör sitt fiberoptiska system.
Användarvisningsbild
av Loner
Du skulle ha beställt bilen med baslådan från fabrik, de tär billigare så..

Men hur som helst, jag har en originallåda i en V70, och med tanke på hur enkelt det var att montera lådan och att den inte tar nått lastutrymme så tycker jag den är helt kanon.
Går naturligvis att få bättre (och dyrare) grejor, men då börja rman ju måste modifiera så mycket.

Så "låna" en låda och prova vettja?

/L
Användarvisningsbild
av wendtan
De gick inte att beställa bilen med den aktiva bas"lådan" som jag förstog det.
Jag valde High performance systemet, men inte heller i premium sound ingick subwoofern.

Jag fick givetvis rabbat på den om jag beställde den med bilen som vanlig reservdel, men den rabbaten har jag sett till att jag har på reserdelar hela våren istället :D

Hur mycket höjer den lastgolvet på V70? Lite nyfiken på detta då vi ibland skall ha in en hundbur som jag tror går in ganska precis i v50:n.

Var allt kablage färdigdraget så du bara pluggade in den alltså?
Användarvisningsbild
av Loner
wendtan skrev:De gick inte att beställa bilen med den aktiva bas"lådan" som jag förstog det.
Jag valde High performance systemet, men inte heller i premium sound ingick subwoofern.
Till V70 kan man få med den som extra tillbehör oavsett ljudpaket, är då ca 1000-lappen billigare än att köpa den lös sedan.
wendtan skrev: Jag fick givetvis rabbat på den om jag beställde den med bilen som vanlig reservdel, men den rabbaten har jag sett till att jag har på reserdelar hela våren istället :D
Trevligt 8)
wendtan skrev: Hur mycket höjer den lastgolvet på V70? Lite nyfiken på detta då vi ibland skall ha in en hundbur som jag tror går in ganska precis i v50:n.
På V70 påverkar den inte alls höjden på golvet, man monterar den under "golvet".
wendtan skrev: Var allt kablage färdigdraget så du bara pluggade in den alltså?
Nä, jag fick dra kablge till säkringscentralen bak, samt till högtalarna i d-stolpen, men hur det är på V50 vet jag inte alls.

/L
Användarvisningsbild
av wendtan
Ok, stort tack för dina svar.

Den hamnar även under golvet i V50, men tydligen så höjs golvet någon cm pga distanser som skall användas när baslådan monteras.

Så den använder alltså någon form av högnivå signal från bakre högtalarna då ?
Användarvisningsbild
av Loner
wendtan skrev:Så den använder alltså någon form av högnivå signal från bakre högtalarna då ?
Ja på V70N tar man signalen från båda bakre d-stolp högtalarna till basen.

/L
av S.t.r.a.n.D
Klart det blir mycket bättre ljud i bilen. Men så himla bra är den faktiskt inte. Men det som är positivt är ju att den inte tar någon plats. Går du in i en Billjudsaffär och köper en baslåda där så får du MYCKET bättre ljud.
Fast det beror ju på vad du lyssnar på för musik. Är det något med mycket bas och grymt tryck så hänger den inte alls med och man kan inte spela särskillt högt utan att det ska låta illa. Så en "riktig" baslåda är att rekommendera om du vill ha bra ljud, men så är ju nackdelen att den tar ju lite plats, eller lite och lite, den tar nog ganska bra med plats och du som skulle ha någon bur kanske det inte rymms då.

Även om den nu inte är någon värsting så tycker jag ändå att den är värd att köpa för det blir faktiskt stor skillnad ändå, bara man inte ska vara det i nån tävling. :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av CarMan
håller faktiskt inte med.
orginal basem är mycket bra enligt mig. det är en 12" :are & den ska ta dom låga tonerna, vliken den gör mycket bra även när man spelar högt.
den snärtiga basen tar dörrhögtalarna hand om & där fins det olika att välja mellan.

Du måste köpa en rett dyr bas för att hitt en som är bättre ön volvos, Volvos är ju också avstämd mot resten av högtalarna & bilen.
Användarvisningsbild
av Loner
CarMan skrev: orginal basem är mycket bra enligt mig. det är en 12" :are & den ska ta
12" är det till V70, S40/V50 är 8"

/L
Användarvisningsbild
av eldaria
Tjaa, nu kan du ju inte spela så högt om du har en bur ovanpå. Stakkars vovve. :-)

Kör igång en tråd för oss me[…]

Xc60 MY23 synliga avgasrör?

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 och stör mig[…]

Bra jobbat Xanthopteryx! Nyttig läsning! La d[…]

Bekräftar att något är knas med mj[…]