Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av lollan
tjiosan. har en 965 91:a som jag har stora elektriska problem med =)

saken är den att den har haft 11 ägare innan mig och antagligen har alla pillat med sladdarna.
(kan berätta att när jag började gräva i sladdarna hittade jag ett par solglasögon och larmet var "skarvat" med en klädnypa :S)

iallafall. finns det något sätt att göra en egen "iso" koppling på något sätt. för dom har kapat av alla högtalarsladdarna och snurrat ihop dom och kopplat in på en ingång (sitter nån gammal pioneer bandare i den.)

för jag har en cd spelare med en iso från 240 och en iso från 740.

men som sagt här finns inga kontakter kvar. bara lösa sladdar:S

där har suttit någon telefon i bilen tror jag för sladdar går till en dosa där det står mute och lite annat, dock bara 2 sladdar resten är kapade och hänger lösa =(

som sagt ni förstår nog vilket jäkla skatbo där är =) men om ni har något tips på hur man gör en egen kontakt så hade det uppskattas. är lite trött på att ha det såhär =)

mvh lollan
av dasboot
lollan skrev:tjiosan. har en 965 91:a som jag har stora elektriska problem med =)

saken är den att den har haft 11 ägare innan mig och antagligen har alla pillat med sladdarna.
(kan berätta att när jag började gräva i sladdarna hittade jag ett par solglasögon och larmet var "skarvat" med en klädnypa :S)

iallafall. finns det något sätt att göra en egen "iso" koppling på något sätt. för dom har kapat av alla högtalarsladdarna och snurrat ihop dom och kopplat in på en ingång (sitter nån gammal pioneer bandare i den.)

för jag har en cd spelare med en iso från 240 och en iso från 740.

men som sagt här finns inga kontakter kvar. bara lösa sladdar:S

där har suttit någon telefon i bilen tror jag för sladdar går till en dosa där det står mute och lite annat, dock bara 2 sladdar resten är kapade och hänger lösa =(

som sagt ni förstår nog vilket jäkla skatbo där är =) men om ni har något tips på hur man gör en egen kontakt så hade det uppskattas. är lite trött på att ha det såhär =)

mvh lollan
Kolla om kablarna har någon kabelmärkning kvar, samt kolla på hur allt går nu så du får en översikt på hur allt är kopplat. Jag hade samma problem som dig fast i en 855:a då den tidigare ägaren var så snål så han skulle göra en egen iso. Klippte loss allt och gjorde en ny iso anslutning och skarva allt med kableskoskarvar.
av lollan
okej =) ja det jobbiga är ju att han kapat dom så man inte ser några märkningar om vad som e fram/bak hö/vä.. så det får väl bli lite testande sen =)

jo jag har ju varit nere på skroten o kollat, men dom har inte enda enda 940/60 inne alls :S men jag får la veta vidare. ska se om jag hittar något elschema till bilen, för att följa upp kablarna i bilen känns rätt hopplöst, det är buntat med buntband och intryckt o skarvat o allt va det är..

fast vid närmare eftertanke så är jag nog så illa tvungen till det iallafall, med tanke på att inga färger lär stämma med schemat :S fasen med detta kommer ta evigheter=)
Användarvisningsbild
av erikn
När jag köpte ny radio till min bil så var det ISO på radion, men Volvo special i bilen. Jag köpte en adapter på Biltema, en sådan kan du ju köpa och klippa Volvokontakten och koppla ihop resten med sladdarna i bilen.

Biltema-adapter
av lollan
ja jo det är ju klart=) men det sitter ju ingen volvokontakt ens.. bara en miljon lösa omärkta sladdar:S =) men jag kämpar vidare=)
Användarvisningsbild
av Ticken
Halloj.. Har letat lite efter ett tidigare inlägg om iso kontakter.. hittade det här, om det nu stämmer vet jag inte, men förhoppningen är väl att det kan hjälpa dig nått :)

Kablarna som är på den ”Svarta” är till strömförsörjningen till din cd
Kablarna som är på den ”Bruna” är till högtalarna.

På den svarta finns det 4 eller 5 kablar ”standard”
-----------------------------------------------------------------
GUL - Kopplas till batteriet ”säkras om man vill det”

1. ”Koppla till batteriet” Då funkar Cd-spelaren alltid ”även när du inte har på nyckeln i radioläge/tändningsläge på din bil”

2. ”Koppla till Tändningslås” Sökupp en kabel vid tändningslåset eller i säkringsdosan med multimeter eller testlampa som får ström då du har nyckeln i tändningsläge och radioläge men inte i avstängt läge. Då finns ingen risk att du glömmer cd spelaren på över natten så strömmen tar slut i batteriet.

BLÅ – Kopplas till slutstegets remote
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VIT - kopplas till el-antennens remote ”denna kabel finns inte på alla isokontakter”

------------------------------------------------------------------------------------
Nu till Den ”BRUNA” kontakten

Dessa kablar dras till högtalarna i bilen nedan ser du vilken kabel på kontakten som ska till vilken högtalare. =)

GRÖN/GRÖN – Vänster Bak +
GRÖN/SVART – Vänster Bak -

VIT/VIT – Vänster Fram +
VIT/SVART - Vänster Fram -

GRÅ/GRÅ – Höger Fram +
GRÅ/SVART Höger Fram -

LILA/LILA – Höger Bak +
LILA/SVART Höger Bak –

/Ticken
av lollan
okej =) har skrivit ut det nu så får jag kolla upp det imorgon =)

jag trodde faktiskt jag hade löst det nu idag, men nu e d något annat som strular. jag gjorde en vild chansning och tog en gammal iso adapter jag hade liggande (240) tror jag. och kapade alla kablarna och pillade mig igenom alla sladdar och testade. jag har nu hittat 3 st högtalare vä/hö fram och vä bak, men saknar fortfarande hö bak och dom i panelen..

iallafall, så testade jag att koppla in cd spelaren, men den vart helt död :S hittade ju plus och jord från kopplingen på den gamla och satte det till cd men fortfarande helt död :S är det något mer man måste koppla in för o få liv i den? för där är ju kablar från ison, remote och någon gul sladd, men dom fanns ju inte på den gamla bandaren, och jag hittar inga lösa sladdar med samma färger?

mvh lollan
Säkra bakluckan vid frakt?

I sådana fall brukar jag kroka på sl&a[…]

Klossar byttes runtom vid 6000 mil. <...> T[…]

Någon skillnad om du kör och gasar elle[…]

Motorvärmare 850

Tack för era svar. Det blir en slangvärm[…]