Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ticken
hej!

ja precis som rubriken lyder så undrar jag lite över om det finns en extern antenn till garmins gps:ar. jag har en nuvi 200 som i övrigt fungerar alldeles utmärkt, men tappar väldigt ofta mottagningen i tunnlar och så, och det är grymt irriteraden.
så undrar därför om någon har sett var man kan köpa en antenn å kasta upp på taket, för det borde väl finns?

/Turbo+
Användarvisningsbild
av gundj
Leta reda på en firma som säljer t ex Gilson antenner.
Dessa är nog bland de mest prisvärda antennerna.
Jag tror din anslutning heter MCX, kolla i manualen.
Användarvisningsbild
av Ticken
Asså den enda anslutningen som finns på gps:en är baktill, sån där datakabel som är supervanlig på massor av elprylar. tex kameror. Nu vet jag dock inte vad den heter..

Men det måste väl finnas nån typ adapter eller nån grenkontakt eller nått?

/Turbo+
Användarvisningsbild
av gundj
Om du ska kunna ansluta extern antenn så måste din mottagare ha en MCX-kontakt på sig någonstans. Det är en liten guldfärgad rund kontakt, ca 3mm dia.
Inte alla mottagare som har det, jag vet inte hur det är med din. Kolla maualen.
Att gps:en tappar kontakt i tunnlar ligger så att säga i sakens natur, gps:en måste ha fri sikt mot satelliterna.
Signalerna satelliterna skickar är inte så starka att dom når igenom väggar/tunnlar och sånt.
Du blir nog inte hjälpt nåt större av extern antenn.
(vilket dessvärre inte heller finns som tillbehör till lilla nuvin)

Beroende på biltyp kan mottagningen vara dålig i bilen även under normala förhållanden, kan bero på värmesköld i rutorna (bla bly) och även störningar från bilen ,( ex s40/v50 är bedrövliga om du sätter den ovanför radion)

Får gratulera!! Vad hade du för miltal[…]

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]