Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av jhenrikj
Jag har USB-interface i min V70 (se till höger vad det är för bil), men när jag kopplar in min mobiltelefon (Xperia) så ser det ut som om den laddar, telefonens display visar att den laddar osv men det blir ingen laddning. Vet att det finns vissa enheter man behöver köpa till något extra för att få laddningen att fungera, är det någon som vet om man kan få en Xperia att laddas via USB-utgången i bilen?
Användarvisningsbild
av CarMan
laddar telefonen om du kopplar den till en usb på en dator?
av jhenrikj
CarMan skrev:laddar telefonen om du kopplar den till en usb på en dator?
Ja...läste nåt på ett annat forum (efter att ha googlat på saken) att volvo levererar 12v ur sina USB portar, kan det verkligen stämma?
av jhenrikj
Är det möjligen så att Xperia:n är byggd på samma sätt som iPhone3G när det gäller laddningen (att den även ligger spänning över datapinnarna). iPhone 3G går ju inte att ladda via bilens USB. Någon som vet? Har googlat runt överallt nu utan nåt vettigt svar.
av jhenrikj
Har kollat runt lite och konstaterat att alla andra laddare som har mini-usb klarar av att ladda Xperian, utom just volvos USB-uttag då....Uttaget har jag testat att spela musik från så det borde ju leverera ström så att det kunde driva USB-minnet.....
av jhenrikj
Den inbyggda USB-porten i HP stereon på de senaste -09:orna, den har inbyggt iPod interface om jag inte har fattat hela saken fel? Och då är det väl så att den är kopplad för att förse iPod med ström via firewirepinnarna eftersom dessa är 12v och volvo då inte behöver konvertera till 5V. Eftersom iPhone 3G inte tar emot laddning via firewire längre så är det säkert därför volvon inte laddar iPhone 3G men klarar av att synca den i övrigt.

Detta är säkert anledningen till att inte Xperia laddas heller. Då återstår följande.....Det finns en adapter till iPhone3G man kan koppla in i slutet på en iPhone/iPod kabel som gör att den klarar av att ladda. Jag har hittat trådar här på forumet som sagt att den fungerar alldeles utmärkt att ladda iPhone3g i.

Bild

På denna konverter finns som synes även en mini-usb utgång som påstås kunna ladda andra mini-usb.

Är det någon som har några bättre idéer som hör av er, det känns som om 44 dollar plus frakt är lite mycket pengar att slänga ut på att testa något som kanske inte fungerar.

Iallafall verkar det vara säkertställt nu att Volvos inbyggda USB-interface inte klarar av att ladda telefoner/usb enheter som bara kan laddas via USB och inte firewire som de tidiga iPhone/iPod enheterna kunde.

Varför köper jag inte bara en vanlig laddkabel kanske nån undrar? Ja är det någon som har en laddkabel för Mini-usb som är rak och inte med spiralsladd så att jag kan gömma kabeln i skåran på mittkonsolen från baksätesuttaget så skicka mig gärna en länk på den, jag behöver även ca 1,5 meters kabel för att den ska räcka ju.
av jhenrikj
Nya saker har kommit fram i mitt forskningsarbete.....

Anledningen till att Volvo's USB inte laddar iPhone 3G beror på att iPhone 3G behöver en spänningsskillnad även på datapinnarna som inte Volvos USB uttag ger.

Sedan är det troligt att volvos USB-uttag bara lämnar 100mA vilket antagligen är alldeles för lite för att ladda Xperia under drift. HJÄLP önskas...är det någon som har möjlighet att mäta upp strömstyrkan ur USB-porten? Själv har jag dels inga verktyg dels är bilen ute på vift (ja jag vet...låna ut den till sambon borde vara förbjudet, men vad gör man inte för husfriden ;=) )
av jhenrikj
Brainy skrev:Jag har tyvärr inte en aning men jag tycker det är roligt att du fortsätter uppdatera i tråden. Förhoppningsvis hjälper ditt arbete någon i framtiden. Följer resultatet med spänning!
Själv väntar jag med spänning på svar från Volvo vad de har för strömstyrka i USB-porten och hur de hade tänkt göra för att få upp det till 500mA. Det kan ju inte vara direkt svårt, strömmen finns ju där, det måste ju vara dit en regulator för att få rätt spänning och ström.
av jhenrikj
Ny inside information från någon som påstår jobba på volvo (och jag har ingen anledning att betvivla det). Han påstår att det USB-uttaget som man får med HP eller PS stereon enbart är avsett för USB minnen och inget annat. Jag undrar hur volvo har tänkt när de samtidigt plockade bort USB/iPod som tillbehör för alla HP och PS stereo tillverkade efter w846.

http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 317713.htm
(kolla själva, det går bara att beställa USB/ipod till performance efter w846 och till alla ljudsystem fram till w845)

Om det är som han på insidan påstår så kommer nog volvo att få montera in det stora tillbehöret gratis på väldigt många bilar för det står ingenstans i tillbehörskatalogen att det nya USB-interfacet inte fungerar som det gamla, det står bara att det inte laddar iPhone 3G.

Ska bli intressant och se vad min volvohandlare har att säga om det här. Car Man t.ex. vad säger du? vad har du fått för uppgifter om funktionaliteten på det nya USB-uttaget?

Om jag minns rätt så ska startmotorn g&[…]

Uppdatering går inte in?

Bilen ska ha minst 40% laddning o bilen måst[…]

Youtube-tråden

Kina har både värmebölja och &oum[…]

Byte inre styrled

Hej, Samlar mod att byta en glappande styrled, l&[…]