Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av patrikj
Jag har en S60R -07, när man använder navigationen (Volvos RTI) så uppstår något störande ljud när den är aktiv (pratar), man hör liksom motorn och växlingarna så pass mycket att det är svårt att höra rösten.

Igår kopplade jag in en ipod-adapter av märket neo prolink, då uppkom även samma ljud i den så det är helt omöjligt att lyssna på det. Har ingen aning om vad felet kan vara, men radio och cd fungerar utmärkt utan störningar. Stereon är en HU-850

Tacksam för svar
av Psyko
Har du/någon monterat eget slutsteg eller något annat ?

Jag tänker på om det skulle vara någon + kabel som ligger för nära
kablarna till RTI ?
Användarvisningsbild
av CarMan
nånting säger mig att man ska mintera en jordkabel nånstans, frågan är vad & hur (förutsatt att allt är korekt instalerat)
det går en melbuskabel från RTI enheten i skuffen till stereon där frammi, denna kabel andvänder både RTI:n & i-pod:en

är det fabriksmonterat eller montert iefterhand?
Användarvisningsbild
av patrikj
Rti'n är monterad från början, slutsteg i bagagen finns det, men den går med en skärmad signalkabel installerad av BRL så den borde det inte vara men det är ju den enda kabel jag vet som går bakåt.

Ipoden sitter ihop med en adapter typ en y-kabel tillsammans med rti'n direkt in i stereon sen går den med skärmade kablar in i hanskfacket,

Men det är ju mest när bilen är igång, då hör man motorljud och växlingar i både ipoden och rti'n
Användarvisningsbild
av CarMan
plocka bort alla icka volvo tillbehör först. o se om ljudet försvinner...
av Psyko
Ja, problemet ligger alla ggr i någon av dom eftermonterade grejernas kablage/dragning.

Säkert ligger någon pluskabel för nära bilens kablage
Användarvisningsbild
av patrikj
Samma störljud fanns från början när man använde rti'n innan något annat var monterat, så det måste vara något annat, det har varken blivit bättre eller sämre bara att när man använder ipoden så hörs det hela tiden, men rti'n bara när den "pratar"

När det gäller rost: -Borsta bort med st[…]

LED - bländande halvljus

Vid det här laget kan jag direkt se om det &[…]

@lennarte , Precis, det är 3500 kg på […]

Du kan köpa satsen själv, hårdvara[…]