Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Tja.

Har funderat på att byta ut högtalarna i framdörrarna i min 850 -94 till ett par GAS ALPHA 5"25:or.
Och sedan klämma in de gamla i bakdörrarna. Har bara fram i min bil för tillfället. Är ju en GL... :) (snålt av Volvo att inte sätte in i alla dörrar även på GL! :lol: )

Nu till problemet.
Har kollat runt på nätet lite, och om jag fattar saken rätt är originalhögtalarna på 8 ohm, medans de jag tänker sätta in är på 4 ohm.
Så om jag byter i dörrarna fram, så är de i panelen fram på 8, dörrarna fram på 4 och de i bakdörrarna på 8 ohm.

Hur blir det då?
Kommer det att funka?
Måste jag byta ut allt till 4 ohms högtalare?
Hur bli ljudet med den mix av 4 och 8 ohms högtalare?
Har dessutom bytt ut stereon mot en Clarion modell nyare m USB. (minns inte modellnamn och nummer just nu)

De jag läste är att stereon kan paja eftersom det blir en slags "krock" om man blandar 4 och 8 ohms högtalare
Saken är också den att jag inte tänker slänga i slutsteg och annat. Det tillåter inte min ekonomi just nu. Utan bara försöka få till något bättre ljud än det som är idag genom att då byta högtalare i framdörrarna.

Någon som har erfarenhet av det här?
Som kanske kan berätta hur det ligger till?

Vore himla najs. :)

Fridens...
flyttar till avsedd del på forumet....
sen har du 4 ohm i bilen och 8 ohm på hemma stereon. har för mig jag testat 8 ohm i bilen på skoj oc det lät inte så bra i högtalarna, men jag är ej expert så frågan går vidare :oops:
Det skall inte vara några problem, dagens stereos klarar att driva 4 ohm utan problem. Det värsta som kan hända är att de olika paren kommer att låta lite olika högt.

/Thomas
Tackar för att jag hamnade där det skulle vara med min fråga... :)
Kan ju bli lite fel ibland... :o

Jaha, så det är på det viset med Ohm hemma och i bilen. Hade jag faktiskt ingen aning om. Ändå anser jag mig väldigt intresserad av hemmastereo osv... :oops: :???: :wink:

Men de verkar ju som att det inte skall vara nåt problem att slänga in ett par nya i dörren mao.
Så de är bara att skrida till verket så snart det bara går.
Återkommer med hur de blev.

Och man bockar och tackar för svaren! :D

Fridens...
4 eller 8 ohm system kommer inte att gå sönder vid lungt spelande, men vid ganska normalt "poppande" så kommer ett av högtalar paren ta stryk. Jag tror inte att stereon tar stryk, men det tar jag inte gift på. Skulle byta ut hela systemet så snart som möjligt.
sssljo skrev:4 eller 8 ohm system kommer inte att gå sönder vid lungt spelande, men vid ganska normalt "poppande" så kommer ett av högtalar paren ta stryk. Jag tror inte att stereon tar stryk, men det tar jag inte gift på. Skulle byta ut hela systemet så snart som möjligt.
Hur/varför tar högtalarna stryk ?
Om det är något som belastas av låga impedanser så är det stereon, Volvos originalgrejor är en aning strömsvaga, och eftersom dom driver ganska många högtalare så är originalhögtalarna på 8 ohm i de flesta fall.
Med en hygglig eftermarknadsstereo (vilka oftast tål lägre impedanser) är det som regel inga problem om man byter ut ett par mot 4 ohmare.
Skulle du däremot byta ut alla originalplacerade högtalare mot 4 ohmare så kan det vara värre.

/Thomas
hur länge tillbaka har volvo kört med 8 ohm på högtalare?
när man tittar på t e x MDS så är ju alla högtalare på 4 ohm. min baslåda med 2 st 10" är på 4 ohm med spelar bra :D
De bilhögtalare jag har monterat har uteslutande varit på 4 ohm
Var inne på BRL här i stan idag. Och killen där säger att det är inga problem med att blanda 8 och 4 ohms högtalare så länge stereon är av de lite nyare slaget.

Grejen är den att, enligt honom, så är det stereon som får jobba annorlunda. När man blandar ohm på det viset så "pytsar" stereon ut på ett annat vis. Till typ 3 ohm...
(hur nu DE funkar! :o :lol: )
Nåt åt det hållet fattade jag det som när han förklarade. ;)

Hursomhelst, det funkar i alla fall att bara byta rakt av.

Sedan hade jag iofs svårt att bestämma mig om jag skulle köpa ett kit m skrikare till, eller bara 5"25:orna.
Men de är en annan historia... :) 8)

Fridens...
Grammse skrev:hur länge tillbaka har volvo kört med 8 ohm på högtalare?
när man tittar på t e x MDS så är ju alla högtalare på 4 ohm. min baslåda med 2 st 10" är på 4 ohm med spelar bra :D
De bilhögtalare jag har monterat har uteslutande varit på 4 ohm
Man kör med 8 ohm för att kunna hänga på fler högtalare på samma slutsteg. Det blir billigare än att montera strömstarkare steg...
Grejen är den att, enligt honom, så är det stereon som får jobba annorlunda. När man blandar ohm på det viset så "pytsar" stereon ut på ett annat vis. Till typ 3 ohm...
(hur nu DE funkar! )
Nåt åt det hållet fattade jag det som när han förklarade.
Och alla något sånär moderna apparater klarar 2-3 ohm ganska bra...

/Thomas

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]