Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av tomme
Hej!
har en V70 2,5T MY06 summum med originalmonterad Hu-850 och subwofer men upplever att basen känns tämligen obefintlig! jag har skruvat upp den lilla ratten på basen till max men tycker att det låter väldigt lite om man lyssnar på lite lägre volym, dock om man krämar på ordentligt med ljud så "bumpar" det på rätt så bra.
finns det något man kan göra för att öka "basljudet" på låg ljudnivå?
min bil har inte största högtalarpaketet utan bara det som är originalmonterat med summumpaketet, jag tror det heter high performance, måste jag byta alla högtalare och slutsteget till premium för att få lite mera basljud även på lägre ljudnivå?

Är premium det största ljudpaketet som fanns att beställa eller? jag tycker att high performance låter som att det skulle vara det "värsta" men det verkar nog inte vara så om man läser andra trådar här!
av borstarmicke
Premium är det största och låter grymt rent o fylligt med bra bas även fram, dock är ju ändå subben ett måste.
Om du vill byta måste du byta samtliga högtalarelement inkl dörrsidor fram samt slutsteg till pa300 (4*75w), tror du har ett pa200 (4*50w) idag.
Hade high-performance i min -07:a och har premium i min -04, stor skillnad, ändå låter h-p bra.
Tror högtalarna fram kostar ca 600:-/st o pa300 ca 1300:- på Bildelsbasen. Dörrsidorna vet jag inte vad de kostar tyvärr...

Det är danska Dynaudio som tillverkar premiumhögtalarna åt Volvo, de gör riktigt välljudande hifi-högtalare, lyssnade på ett par Dynaudio Sapphire på Arken-mässan i Göteborg, lät sjukt fint, bästa jag hört faktiskt, kostar iofs 110.000:-, har dock lyssnat på avsevärt dyrare burkar som inte låtit lika bra...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hej "tomme"

Inkopplingen av subwoofern med High Performance är så undermålig att man kan gråta när man tittar på originalinstallationen från volvo. Man tar singnalen till förstärkaren till subwoofern från högtalarsladden ala en Biltema-booster från 1986 :*O/

Det gör ju att basen inte blir den bästa.

Det bästa man kan göra är att montera i ett aktivt filter som tar signalen från lågnivån istället.

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]