Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Skall köpa mig en ny bilstereo och vill kunna köra det befintliga ljudsystemet (och original-steget) och eventuellt en baslåda med tillhörande steg.
Har funderat på en Sony CDX-GT828U eller en Sony CDX-GT929U.
Båda dessa har 3 lågnivåutgångar, men 929-modellen har 4volt lågnivå och 828-modellen har 2volt, vad gör det för skillnad?
Jag är inte alls hemma på det här med bilstereo och ljud, men kan det vara så att ju fler eller "tyngre" grejer man ska köra desto bättre är det att ha 4volts utgång? rätta mig om jag har fel.
Kan jag tänkas behöva modellen med 4volt utgång med tanke på det jag skall koppla till den?

Min tänkta "setup" är följande:
Sony CDX-GT929U/Sony CDX-GT828U (vilken som nu är bäst lämpad), som kopplas till original-slutsteget med hjälp av en adapter (redan köpt) som går från volvos original kontakt till 2 lågnivåkontakter in i 2 av lågnivåutgångarna i stereon, och sedan koppla till en baslåda med separat slutsteg (och kondensator) på den 3:e lågnivåutgången på stereon.

Original ljudsystemet som sitter i bilen består av 2 högtalare inklusive diskanter i hatthyllan bak och fram så sitter det 1 diskant (på vardera sida, närmast framrutan), 1 mellanregister- och 1 bashögtalare i vardera dörr.

Baslådan är av märket GAS och har dubbla 12:or (kommer tyvärr inte ihåg effekten), kondensatorn är en GAS 0.5F och steget är ett GAS Alpha 4100 (har använt steget, kondensatorn och baslådan i tidigare bil och dessa har funkat bra ihop)
Bilbatteriet är bytt till ett Banner Uni Bull 75Ah

Vill helst ha 828-modellen, med tanke på priset och att usb-ingången sitter i fronten, men funkar det inte så får det bli 929:an.

och bilmodellen är, C70 2,4t -00

Tack på förhand
Det är primärt för att minska känsligheten för störningar man höjer signalen i lågnivån. Det enda man behöver göra är att vrida upp gainen på slutsteget mindre om man har 4 istället för 2V. Exakt hur det lirar ihop med ett Volvosteg är jag dock osäker på eftersom dom är anpassade för lägre signalnivåer och väl inte justerbar gain..

/Thomas
Volvo V50 mugghållare?

Tack, hade googlat en hel del, men den dök al[…]

Stort tack för tipsen, jag skall börja g[…]

S80 -99 styrservo

Tack. Då kan detta vara det som är fele[…]

Nej, det har jag inte, är min mors bil s&arin[…]