Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av mollypeckt
Har köpt en begagnad 855 GLT -97 med en blaupunktstereo.
Plockade bort stereon, askkoppen och facket däremellan. Häpnade då jag ej såg något slutsteg.
Inte undra på att bilens alla 8 högtalare fungerade, utan bara 4 av dem.

Var inte slutsteg monterat när bilen var ny eller har någon tidigare ägare plockat bort detta? Det är trots allt en GLT från sent 90-tal!

Jag vill nu få alla 8 högtalare att fungera och skall snart köpa ett slutsteg. Är alla högtalarkablar fördragna till "volvos ISO-kontakt"? Hur testar jag högtalarna så jag hittar rätt kablage?

Med hopp om bättre ljud
av Psyko
mollypeckt skrev:Har köpt en begagnad 855 GLT -97 med en blaupunktstereo.
Plockade bort stereon, askkoppen och facket däremellan. Häpnade då jag ej såg något slutsteg.
Inte undra på att bilens alla 8 högtalare fungerade, utan bara 4 av dem.

Var inte slutsteg monterat när bilen var ny eller har någon tidigare ägare plockat bort detta? Det är trots allt en GLT från sent 90-tal!

Jag vill nu få alla 8 högtalare att fungera och skall snart köpa ett slutsteg. Är alla högtalarkablar fördragna till "volvos ISO-kontakt"? Hur testar jag högtalarna så jag hittar rätt kablage?

Med hopp om bättre ljud
Har aldrig suttit slutsteg original ?
Blaupunkten satt ju inte heller original :roll:
Bara för att det är en GLT avgör ju inte om det var slutsteg eller
inte :wink:

Ta ett 1,5 volts batteri och anslut högtalarsladdarna till, då
kommer det ploppa till i högtalaren och du kan på så sätt
avgöra vilken sladd som går till vilken högtalare
av mollypeckt
Det konstiga är att det finns 6 högtalare, dessa fungerar väl ej utan slutsteg eftersom stereon endast kan ge ljud till 4 av dem, eller?
Användarvisningsbild
av Funk
Nejdå, i Volvo är ofta flera kopplade ihop. T.ex på min S60 drivs bakre dörrhögtalarna ihop med dom i hatthyllan .

/Thomas
av Berga
Jo du kan driva flera högtalare på en kanal. Högtalarna i D-stolparna drivs av samma kanal som dörrhögtalarna bak. Slutsteget i 850 sitter under passagerarstolen så du kan ta dig en titt där. Men om det sitter en blaupunktstereo i så är det inte så troligt att du hittar något steg.
av Cicaro
Du kan ju seriekoppla in flera högtalare på de kanaler som finns till stereon om du bara vill ha igång alla högtalare, dock får du ju inte högre effekt utan ett slutsteg..
av mollypeckt
Intressant! Dum som jag är (?) tog jag för givet att det inte gick att lyssna på fler än 4 högtalare om det bara fanns 4 utgångar. Jag borde ha vetat bättre, det är ju precis som med stereon hemma.

Om man seriekopplar, hur blir ljudkvaliteten? Blir kvaliteten bättre med slutsteg, eller får man "bara" bättre uteffekt?
av Cicaro
Beror mycket på kvaliteten på stereons inbyggda slutsteg, vad du har för högtalare och kablar, har du orginalhögtalare skulle jag tro att blaupunktens inbyggda steg gott och väl räcker till för att driva dessa 8 högtalare och du inte skulle märka så stor skillnad med ett steg, men om du skulle ha några riktigt bra högtalare kan du med ett bra steg få mindre brus etc, varpå även ett byte av kablar och stereo kanske kommer på tal.

Mitt råd är att du börjar med att koppla in alla högtalarna och om du märker att effekten inte räcker till etc överväger i att investera i ett slutsteg, bättre högtalarkablar osv.

Jag har inte märkt några somhelst försämringar med att ha seriekopplade högtalare(har haft 2 st pioneerburkar per kanal i hatthyllan tidigare) så länge man håller rätt på vilken som är plus och minus när man kopplar ihop dom så att inte någon högtalare blir kopplad åt "fel håll", hoppas du förstår vad jag menar, märker att det blev mysko förklarat.

Lycka till!

Det säljs i princip inga fyrhjulsdrivna diese[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]