Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av RISTO
Har investerat en orginalsubb o ett PA-200 till min V70N. Men behöver tips på vad jag ska satsa på för högtalare till dörrarna.Vad jag har förstått så finns det adepter så att man kan köpa vilken 6,5" högtalare man vill.Givetvis handlar det om hur mycket det kostar också. Har tänkt mig att det får kosta ca 2000kr för fyra högtalare.Helst ska de ha inbyggd diskant.Man vill göra det lätt försig.Vad gör man med diskanterna.Tacksam för råd o tips

Mvh/Risto
Användarvisningsbild
av Funk
Du kan använda de gamla högtalarna som adaptrar, det går att med våld få loss själva högtalaren ur "adaptern"...Och sedan montera valfri 6,5" i dessa.
Dock kommer du att skrota själva högtalaren.
Det finns adaptrar att köpa, har för mig att dom kostade ca 500:- , men jag valde som sagt att skrota originalskiten, och slapp då dessutom att borra bort nitarna till dem.
Diskanterna är det svårare med, Volvos är ganska små så utrymmet är begränsat.. Men hursomhelst, coaxialer fungerar väldigt dåligt i S60/V70N då diskanterna riktas helt fel. Jag slipade upp fästet i dörrsidan en aning och limmade mina nya diskanter med smältlim bakom originalgallren. Mina första GAS satt på det sättet i ett par år. I somras bytte jag upp mig till Blaupunkts Velocity VC172, vilket är ett grymt prisvärt system. Jag gav 995:- vilket var ett bra pris men nu får du dem för 699:- på netonnet.se !
I bakdörrarna kör jag med GAS 6,5", fast minus diskanterna, har för mig att dom passade rakt i.. Jag vill inte mer än en smula rearfill så dom behöver inga diskanter.

/Thomas
av RISTO
Perfekt då skrotar jag orginalet. Men om jag kör med coaxialhögtalare(Tvåvägs) o behåller orginaldiskanten så borde dä kanske funka?Eller ett tvåvägs o behåller orginaldiskanten samt kopplar bara in "basen 6,5"på filtret
/Risto
Användarvisningsbild
av Funk
Just diskanterna är rätt dåliga jämfört med många andra, just för att dom är så små... Dessutom passar det dåligt eftersom filtren till kitsystemen är beräknade till dom som följer med, och Volvos diskanter är (om jag minns rätt) på 8ohm och har inbyggda filter.
Det är ingen stor operation att få in andra diskanter i dörrsidan, och inget syns efteråt ...Detta under förutsättning att du inte väljer några som är större än de som finns i Blaupunktkitet jag köpt, större än så så blir det nog svårt. Allt görs på baksidan av dörrsidan, plasten är lätt att karva/slipa i, du behöver inte ens lossa gallret på framsidan.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
I denna pdf kan du se på sidan 8 hur högtalarkorgen ser ut. Jag tyckte att det gick lika bra att ta loss elementet med "adaptern" kvar på dörren...
Den här killen verkar nöjd med coaxialer, men dom är iofs riktbara.
http://www.hedmanshome.se/s80sound.pdf

Tidningen Hifi & Musik hade en artikel för några år sedan som hette "uppgrader ljudet i tjänstebilen" där dom gjorde detta på en V70, det var så jag kom på ide'n. Kanske finns det någon på forumet eller i bekantskapskretsen som har den, den beskriver jobbet noggrannare...

/Thomas

PS. Såg att netonnet hade billiga adaptrar, kanske kan vara något? http://www.netonnet.se/index.asp?iid=105604
av RISTO
Alla högtalare i dörrarna är bytta.Lätt som en plätt.Det var bara att skruva högtalaren lite o plocka bort den.Orginalkonsollerna användes.Det blev kenwood 6,5"coaxial(Bra försäljare).Helt annat tryck o ljud jämfört med orginal.Nu väntar jag bara på att subbasen och ett PA-200 ska dyka upp så lär ljudet bli ännu bättre.Så här i efterhand så skulle man kanske ha köpt ett par 8"fram.Konsollerna som sitter i bilen verkade ha skruvhål för 8"högtalare.

/Risto
Användarvisningsbild
av Funk
Kul att det gick bra !
På min bil är jag ytterst tveksam till att något större än 6,5" går i dörrarna...
Vill du vara snäll och friska upp mitt minne, visst var bakdörrarnas högtalare bara att skruva i rakt av.

/Thomas
av RISTO
Japp!Skruvhål o allt var färdigt(bakdörr).Men på framdörrarna satt skruvhålen på "utsidan"så jag tror att det går att använda en 8"are.Jag fick borra egna hål för 6,5"(fram).

/Risto
av RISTO
Tyvärr inte en tanke på att ta några bilder.Baslådan o slutsteget har landat.Men var tvungen att beställa rätt kabelhärva till suben(550kr).Fick fel första gången.Återkommer med en ljudrapport när allt är installerat.

/Risto

Får gratulera!! Vad hade du för miltal[…]

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]