- ons 18 jun 2008, 18:49
Min bil är utrustad med RTI. Jag har nu kunnat jämföra den med den som som satt i min Renault Espace och kan konstatera att Volvos verkar vara en riktig snikvariant. Menyerna är inte alls lika smart upplagda och jag saknar en del funktioner som fanns i Renaultens. Även kartorna var bättre och mera högupplösta. Bl a fanns ett sk bird-läge eller flygläge om man vill. Man såg ned på kartan som om man flög - inte bara rakt uppifrån. (Carminat tror jag bestämt att systemet kallas för. Ett japanskt företag som ligger bakom vars namn jag glömt. Tror att samma sitter i Nissans bilar.)
En grej som stör mig mest just nu är att navigatorn är så jämrans optimistisk i sin beräkning av körtid/ankomsttid. Kör jag från Lund till södra Malmö tycker den att jag ska fixa detta på ca 15 min. Avståndet är ungefär 24 km och visst är det motorväg i ca 16 av dessa km, men sen är det trög stadskörning genom Malmö och den faktiska tiden är ca 23 min. Navigatorn räknar stolt fram rätt tid när man är ca 1 km från målet. Till vilken nytta..?
I min Renault kunde jag ställa in snitthastigheter manuellt på olika sorters vägar och jag minns att jag hade stadskörning inställd på 30 km/h, vilket brukade stämma ganska bra. Denna funktion saknar jag i Volvon - eller är det så att jag bara inte hitat den än? Hoppas det.
Sen är det min själ riktigt kasst att den leder mig till/genom gator som varit stängda för biltrafik sedan mitten av 80-talet. Inte riktigt klokt faktiskt.
En grej som stör mig mest just nu är att navigatorn är så jämrans optimistisk i sin beräkning av körtid/ankomsttid. Kör jag från Lund till södra Malmö tycker den att jag ska fixa detta på ca 15 min. Avståndet är ungefär 24 km och visst är det motorväg i ca 16 av dessa km, men sen är det trög stadskörning genom Malmö och den faktiska tiden är ca 23 min. Navigatorn räknar stolt fram rätt tid när man är ca 1 km från målet. Till vilken nytta..?
I min Renault kunde jag ställa in snitthastigheter manuellt på olika sorters vägar och jag minns att jag hade stadskörning inställd på 30 km/h, vilket brukade stämma ganska bra. Denna funktion saknar jag i Volvon - eller är det så att jag bara inte hitat den än? Hoppas det.
Sen är det min själ riktigt kasst att den leder mig till/genom gator som varit stängda för biltrafik sedan mitten av 80-talet. Inte riktigt klokt faktiskt.
Drömbil: Aston Martin DB9 V12 Vanquish. I garaget skulle även en Jaguar E-Type få plats. Körde fr o m 31/5 -18 -- 12/6 -20 en Volvo XC60 T8 Bursting Blue - MY19. Min senaste Volvo var en V70 MY12 R-des 2,5FT. Min första var en Amazon 123 GT MY1967. Rattar en Audi e-tron nu.