Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Min bil är utrustad med RTI. Jag har nu kunnat jämföra den med den som som satt i min Renault Espace och kan konstatera att Volvos verkar vara en riktig snikvariant. Menyerna är inte alls lika smart upplagda och jag saknar en del funktioner som fanns i Renaultens. Även kartorna var bättre och mera högupplösta. Bl a fanns ett sk bird-läge eller flygläge om man vill. Man såg ned på kartan som om man flög - inte bara rakt uppifrån. (Carminat tror jag bestämt att systemet kallas för. Ett japanskt företag som ligger bakom vars namn jag glömt. Tror att samma sitter i Nissans bilar.)

En grej som stör mig mest just nu är att navigatorn är så jämrans optimistisk i sin beräkning av körtid/ankomsttid. Kör jag från Lund till södra Malmö tycker den att jag ska fixa detta på ca 15 min. Avståndet är ungefär 24 km och visst är det motorväg i ca 16 av dessa km, men sen är det trög stadskörning genom Malmö och den faktiska tiden är ca 23 min. Navigatorn räknar stolt fram rätt tid när man är ca 1 km från målet. Till vilken nytta..?

I min Renault kunde jag ställa in snitthastigheter manuellt på olika sorters vägar och jag minns att jag hade stadskörning inställd på 30 km/h, vilket brukade stämma ganska bra. Denna funktion saknar jag i Volvon - eller är det så att jag bara inte hitat den än? Hoppas det.

Sen är det min själ riktigt kasst att den leder mig till/genom gator som varit stängda för biltrafik sedan mitten av 80-talet. Inte riktigt klokt faktiskt.
Mmm...Jag tycker min beräknar färdtiden pessimistiskt istället; trots att jag håller laglig fart.
Slö är den oxå när det ska beräknas färdväg eller när man avviker från kartans rutt och den får räkna om..
Dessutom är även jag missnöjd med att vissa vägar inte finns med, t.ex. min gata, som är upprättad 1965.

Men annars så är den ju bra :lol:. Och den e ganska elegant i integreringen. Jag skulle inte vilja ha t.ex. Hyundais lösning där man får titta på bilstereons smala display.
Som tillvalsutrustning vid nybilsköp (20.000:-) skulle den inte hamna på min lista.

M V H
---> Matz
Vafalls?! Nästan ingen här som har RTI i sin bil? Eller är alla nöjda till 100% med sina?
XC90_Executive skrev:Har haft det i alla bilar sedan det gick att välja till från fabrik. Tycker att det funkar GRYMT bra!

Kan väl säga att jag är ganska insatt i det nu! Man blir ju det efter ca 8 år! :wink:
...och då kanske du har tips om tricks att komma med..? :mrgreen:
Kan bara nämna att den navigator som satt i min Renault Espace t o m visade höjd över havet - kul grej när man färdas längre sträckor, i synnerhet i bergen. Naturligtvis något man inte alls kan leva utan. :wink:
Idag när jag körde till Malmö var det stopp på motorvägen nästan 2 km innan staden. Sträckan tog 35 minuter.
Inte ett enda meddelande på navigatorn om stoppet eller vägbygget. Vägbygget vid Malmös norra infart har hållit på i flera veckor. Vad är det för GPS/navigator för 20 000 kr? Riktigt skräp!
betterlead skrev:Idag när jag körde till Malmö var det stopp på motorvägen nästan 2 km innan staden. Sträckan tog 35 minuter.
Inte ett enda meddelande på navigatorn om stoppet eller vägbygget. Vägbygget vid Malmös norra infart har hållit på i flera veckor. Vad är det för GPS/navigator för 20 000 kr? Riktigt skräp!
Det kan du knappast skylla på navigatorn, utan de så kallade TMC koderna som inte sänts ordentligt. Det är tyvärr ganska vanligt att TMC koderna som sänds via RDS inte stämmer( eller uteblir)... Och det verkar vara sämre i Sverige än ute i övriga Europa.

/Thomas

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]

https://aeromotors.se/kataloog/article/7163682/p-8[…]