Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av wohlfie
Satte i en annan cd spelare i bilen. kör med orginal kabel.. har samt 2 slutsteg som driver detta.
Iallefall när jag drog igång bilen så hör man ett vinande ljud på låg volym.
Första tanken var något är paj.. så åkte tillbakam ed cd spelaren o ficn en ny. men samma fel uppstog igen.. inte kan de vara fel på cd spelaren.
tänkte jag slutstegen kanske är dåliga. så kopplaar ifrån dessa, men nä samma förbanande vinande ljud.
kan de ha något med generatorn. eller skam an dra kabel direkt från batteriet.
eller ska det funka bra med orginal ström kabel?
Någe tips.

har även testa med störnings filter men ingen skillnad. man ska ju inte behvöa ha sånt tycker man.

ska även tillägga att strmkabel går på vänster sida.
och
2 låg nivå går på höger sida.

sen högtalar kablarna går i mitten av bilen... ja det var ett helvete o få de bra i mitten men de gick.

samt har jag tagit folie runt båda lågnivå för o minska risken på störning.
Användarvisningsbild
av Pliind
du har ett vanligt problem som kallas jordfel ;)
Kolla jorden till stereon och steget, du kanske får förstärka jorden till stereon eller steget då.. det vinande ljudet är just din generator! detta kan också uppstå om stereon och stegets jord inte är desamma.. jag löste detta med en fjuttig liten bit kabel så lågnivåns hölje fick kontakt med stereons plåt!
Användarvisningsbild
av Funk
Om du har möjlighet att prova så linda strömkabeln till stereon ett par varv runt en järnkärna, armeringsjärn eller liknande...

/Thomas
av wohlfie
okej.. nu har jag testa lite. stegets jord går i bakre plåt.

sterios jord går på någon sladd där volvo draget.. svart.. men roliga är när jag tar i sterion o har den igång samt bilen igång.. så låter det mindre.

kanske räcker med en jording från sterion till en vettig platts var nu ja hittar de. gör det någon om den bli lång? har det någon betydelse?
Användarvisningsbild
av Funk
OK, då har du troligen en s.k potentialskillnad eller jordslinga... Prova att dra en lös jordkabel från stereon som du provar på ett par olika ställen. Testa även att flytta jorden till steget till annat ställe. Järnkärnan kan iofs hjälpa till men den löser troligen inte allt oljud.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Pliind
Säger ännu en gång
Sweeman skrev:jag löste detta med en fjuttig liten bit kabel så lågnivåns hölje fick kontakt med stereons plåt!
Användarvisningsbild
av Pliind
japp ha igång spelaren så märker du själv vilken skillnad det blir när du lägger mot stumpen!
av wohlfie
hehe, kanske inte var så smart nu men höll i cd pselaren med handen :P
sen en kabel från cd spelaren till olika kablar. o när jag kom till låg nivå fick jag ström i mig själv.. hur kan de komma sig.
cd spelaren som är cp.
för just jord kan man väll inte få ström ifrån.
Användarvisningsbild
av Pliind
ne då måste du ha kommit åt plus samtidigt som du kom åt jordpunkten.. du ska alltså inte stoppa ner kabeln i lågnivåns hål :p du ska ha kabeln på höljet bara så att höljet får kontakt med stereons plåt.

Det säljs i princip inga fyrhjulsdrivna diese[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]