Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Fred
Jag har letat runt bland alla trådar här men inte hittat det jag söker.

I min bil sitter en (lite trist) HU-603 med pappershögtalarna. En tanke jag haft är att byta ut allt till 3:e-partsgrejer men jag gillar rattknappar och telemute så nu kollar jag istället på att uppgradera.

Jag har fått tag i ett PA-300 steg och ska fixa 75/100W högtalare MEN...jag har en Bi-Fuel så jag kan inte ha Volvo orginalsub. Därför undrar jag nu ifall någon vet hur jag kan koppla in mitt MDS basrör? Jag gillar karaktären på det och smidigheten att det lätt går att plocka ur ifall jag behöver lasta. Det jag behöver är lågnivå ut, samt remote av/på från Volvo-systemet.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh
/Fred
av gormer
Det finns kontakter att köpa till stereon för ca 300:-
MDS och BRL har dom.
Jag köpte kontakter och byggde min egna. Funkar klockrent. kostade mig ca 65:- och 15 min arbete
av Fred
gormer skrev:Det finns kontakter att köpa till stereon för ca 300:-
MDS och BRL har dom.
Jag köpte kontakter och byggde min egna. Funkar klockrent. kostade mig ca 65:- och 15 min arbete
Jag löder gärna mina egna kablar! Det känns bra att göra saker själv och det sparar plånboken! :D Har du något schema över hur du gjorde och kanske materiallista som du vill dela med dig av? :lol:
Jag kanske ska tillägga att jag ska koppla in ett 3:e-parts steg och en iPodadapter också...så, hur många ut-/ingångar finns det bakpå HU-maskinerna? :roll:

Mvh
/Fred
av gormer
Jag köpte en stiftpropp från elfa art nr 42-208-69
och så köpte jag 2 st phono skarvkablage och klippte av dom då det inte skiljde så mycket på att köpa de eller lösa kontakter. art nr 42-625-07

taget från morbidfinn

Men iallafall, sett bakifrån apparaten, ej framifrån, kopplas det:

Vänster övre: rear left
Vänster nedre: Samtliga kanalers gemensamma jord

Mitten: 12V remote
Nedre mitten: Rear Right

Höger övre: Front left
Höger nedre: Front right
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Volvos originalsubb är lika professionellt inkopplad som en "Sprakomatik" eller "Eltronik" booster från biltema på 80 talet ....... den tar signalen från högnivån efter slutsteget :-O) :-O) :-O)

Kopplar du in en egen subb så sätt delningsfilter INNAN slutsegen och dela upp signalen.
av Fred
Tack för upplysningarna gormer! Ska följa dina (och morbidfins) anvisningar för lödningen av kontakten!
VolvoB20 skrev:Volvos originalsubb är lika professionellt inkopplad som en "Sprakomatik" eller "Eltronik" booster från biltema på 80 talet ....... den tar signalen från högnivån efter slutsteget :-O) :-O) :-O)

Kopplar du in en egen subb så sätt delningsfilter INNAN slutsegen och dela upp signalen.
Subben som gäller för min del är ett aktivt MDS-rör, mao kopplas det in med lågnivå (därav frågan). Röret har inbyggt slutsteg och eget delningsfilter, egen nivåkontroll och fasvändning.
av Fred
Till er som hittar den här tråden efter sökning vill jag bara knyta ihop den. Först och främst vill jag starkt argumentera för att INTE löda egen adapter till lågnivån!! Jag gjorde det och det var överjävligt pilligt! Dessutom blev det inte speciellt bra, även om det fungerar. Köp en färdig adapter, det blir mitt kraftfulla råd! :D

När det gäller 3:e-parts suben så har den inte monterats i min bil ännu. Dock kommer det lösa sig smidigt genom att jag skaffade ett DLS-steg som delar ut lågnivå till en sub och monterade detta brevid batteriet. Jag passade också på att fördra en kabel för sub-styrningen när jag drog lågnivåkablarna genom bilen så när denna är inhandlad kommer inkopplingen vara väldigt smidig! Jag kommer då kunna styra subens volym från förarplats!

Mvh
/Fred
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3G-[…]

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]