Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av m_hogis
Hejsan...

Har precis köpt "ny" bil, en V70 -05.
Tänkte jag skulle montera min GPS (Garmin nüvi 360TC) i den nu.
Men, skulle vilja ha det hyffstat snyggt, vill ju inte att strömkabeln ska hänga rakt ner framför stereon och in i "cig uttaget"...

Någon som har tips på hur man ska göra !?!?!

Har funderat på att köpa ett extra "cig uttag" och ha i handskfacket, sedan dra i ström kabeln från gps:en dit.

Låter de vettigt, eller?

Men, hur / var hittar jag kablar att koppla in "cig uttaget" där , i handsfacket då ???

Tacksam för svar / tips...

M.V.H. Mattias
av SeEmSi
Jag har en Garmin 660 och monterade den på ett Broditfäste som är fäst på det vänstra vetilationsgallret i mittkonsolen. Kablarna drog jag genom ventilationsgallret och upp till centerhögtalargallret. Där ligger en cigghona som är kopplad till en y-kabel som är ipluggad bakom stereon. Även TMC mottagarkabeln är dragen på samma sätt och ligger under högtalargallret. Jag kan återkomma med en bild.
av m_hogis
Hej hej... Okej, det lät intressant.

Skulle GÄRNA vilja se någon bild på de.
Verkar ju se bra ut !!

Finns de alltså en "cig hona" under centerhögtalaren, eller?
Men, hur fick du kabeln (med kontakt och allt) dit då? Lyfta på högtalaren, eller?

Tacksam för svar + tips.
M.V.H. Mattias
av SeEmSi
Det finns inget fördraget. Det finns en Y-kabel att köpa på Volvo som man sätter mellan stereon och strömsladden. Sök här på forumet på y-kabel så hittar du nog artikelnummer. På den kabel har jag skarvat på en kabel med en cigghona i ändan som jag lagt upp under centerhögtalargallret. På detta sätt så slipper man klippa och klistra i kablaget och kan återställa om man vill.

Detta forutsätter att man inte har en högtalare inkopplad under gallret. Gallret lyfter man med ett böjt gem eller liknade. För att få genom sladdarna så får man lossa luftintagen genom att peta upp fyra små klipps som håller dom på plats. Om du tittar noga så ser du två små klipps i ovan kant och två i under kant mellan själva blåset och panelen. Jag tror det finns några trådar om detta också.
av m_hogis
Hej hej...

Okej... Kom GÄRNA med fler tips/ideér ???

Är det någon som kan hjälpa mig, HUR får man bort gallret till höger ovanför stereon ??
https://lagring.storegate.se/user/share ... ec42c22b21
Hur gör man för att få bort det?? Visa GÄRNA me´ foto...

Hur ser det ut innanför där då?
Är den inte bara rör/slang hela vägen fram till "utblåset", eller kan man dra strömkabel på nått sätt denna vägen???

Tacksam för svar.
M.V.H. Mattias
av SeEmSi
Du kan inte tabort bara gallret. Du måste tabort hela den svarta panelen inkl. dom två utblåsen. Det gör du genom att pilla upp klippsen som sitter i nederkanten och överkanten vid utblåsen ("gallren") samtidigt som du bänder lite lätt i kanten med ett fiskben eller med t ex en smörkniv i plast. Det sitter två klips i underkant och två i överkant på varje utblås. Totalt 8 alltså.

Tar du bort gallret till centerhögtalaren så kan du hjälpa till med handen den vägen att trycka ut panelen samtidigt som du "pillar" upp klippsen.

När du fått bort panelen och gallret får du trä kabeln genom ena gallret och göra ett litet hack i kanten där utblåset sitter ihop med rören. Du ser hur du ska göra när du väl fått bort det.

Bild
av m_hogis
Hej hej...

Tack för tipsen !!! Kanon !!!

Jag har nu fått den "gallrena", och fixat dit kabeln.
Jag har ju centerhögtalaren, så fick peta och dra föriktigt utan att skjuta på bakifrån...

Använder Garmin orginal laddkabel... Har nu dragit ner den till handsfacket.
Min tanke är nu att koppla in en "cig - hona" och ha i handskfacket och där koppla in laddkabeln.

Men, undrar nu...
Var hittar jag smidigast ström att koppla till "cig - honan" ??
Kanske ifrån lampan till handskfacket, eller ??
Hur får jag bort handskfacket, om de skulle behövas ??

Tänkte använda permanent plus till "cig honan", GPS:en drar ju inte så mycke´ ström, så är det du ju smidigt att bara stänga av den när man vill.
Har man späning som går på när man vrider på täningen så hoppar ju alltid GPS:en igång när man startar bilen, kanske inte alltid man vill det...

Mycket tacksam för tips och ideér...
M.V.H. Mattias
av SeEmSi
Konstant 12v kan du säkert knycka från handskfacksbelysningen. Om du ångrar dig, och kör med ström endast vid tänning, så finns som sagt y-kabeln du kopplar på bakom stereon.
av m_hogis
SeEmSi skrev:Konstant 12v kan du säkert knycka från handskfacksbelysningen. Om du ångrar dig, och kör med ström endast vid tänning, så finns som sagt y-kabeln du kopplar på bakom stereon.
Hello...

Mmm, okej...

Tänkte jag skulle slippa ta bort stereon och de´...
Funderade på om de kanske va lättare att få bort handskfacket och hittta nån kabel där i så fall.
Men, lutar nog åt att knycka el från belysningen i handskfacket...

Någon som vet hur man får bort handskfacket på V70 -05 ??
Finns de nån kabel där bakom som e smidig att "gå på", eller ??
Någon som har en annan ide´???

Tacksam för tips...
M.V.H. Mattias
av s60awd
SeEmSi skrev:Jag har en Garmin 660 och monterade den på ett Broditfäste som är fäst på det vänstra vetilationsgallret i mittkonsolen. Kablarna drog jag genom ventilationsgallret och upp till centerhögtalargallret. Där ligger en cigghona som är kopplad till en y-kabel som är ipluggad bakom stereon. Även TMC mottagarkabeln är dragen på samma sätt och ligger under högtalargallret. Jag kan återkomma med en bild.

Hur löste du det med TMC mottagaren? sitter den uppe i fönstret som den ska eller har du gömt den på något snyggt sätt?

Original kittet runt gångjärnen har spr[…]

Ja det är en bra tankeställare att kolla[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka går […]

Samma på min S60 2.5T 2005 när det &aum[…]