Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Hej Alla,

Har en Kenwood kopplad med iso adapter i bilen idag och den funkar som den ska med remote (Blå,A-5) till min basslink (på/av).

Tänkte byta ut den mot en blaupunkt dx-r70 men har fått problem med Basslink´en, den stänger inte av och får en pullserande spänning som håller igång den.

Remoten (blå, A-5) har jag dragit själv till basen och kopplat in på ISO-adaptern med en vampyr..

Har ni något tips på hur jag löser det, har hört att man ska koppla blaupunkt via annan stift.

Sen så undrar jag ifall jag kan flytta vampyren till RÖD, A-7 den matar ju oxså +12V över tändningen? vad händer?

Bilen Volvo 940 -97

Hils

S
av Frownlayer
om jag har fattat dig rätt så letar du efter sladden som sätter på slutsteget...

Det finns på de flesta nya stereor... och på vissa är det isf strömmen till antennen som du ska sno. (power antenn) det är samma...

om du är osäker så kan du ju kolla på slutsteget vad som står.

Men är slutsteget kopplat till batteriet så brukar det vara en 12V spänning som ska in på remote.
av Claves
Frownlayer skrev:om jag har fattat dig rätt så letar du efter sladden som sätter på slutsteget...

Det finns på de flesta nya stereor... och på vissa är det isf strömmen till antennen som du ska sno. (power antenn) det är samma...

om du är osäker så kan du ju kolla på slutsteget vad som står.

Men är slutsteget kopplat till batteriet så brukar det vara en 12V spänning som ska in på remote.
Basen fungerar idag alla kablar är rätt dragna men när jag stoppar i en blaupunktstereo så ger REMOTE helatiden ström till basslink´en som gör att den inte stänger av.. Detta är nog ett fel på blaupunkt vad jag förstått.. frågan är ifall jag kan styra basen från någon av de andra kablarna (alltså inte remote, blå, A-5)

Mvh

S
av Frownlayer
en remote ska börja ge ström när man sätter på stereon.
en remote ger ström konternuerligt när stereon e på.
en remote ska sluta ge ström när man stänger av stereon.

om det e en sån strömkälla som din basslink vill ha???
av Claves
JA det stämmer...

Finns det någogn annanstans jag kan ta ut något liknande då remote på min blaupunkt som sagt är lite knasig..

/S
av Frownlayer
ja vet inte...

gör så här:

alt.1

ta en multimeter
slå på stereon
ta en valfri sladd som kommer från stereon och mät om det finns 12v(jorda mot chassit... inte på någon kabel)
slå av stereon och kolla samma sladd igen. då ska det inte finnas 12v.
jag gissar att din stereo stänger av sig när du stänger av tändningen, och då e det bara att leta efter den ströminggången i boken om blapunkten.(oftast märkt med acc, dock ej 12v+ vilket ska gå direkt till batt, för att hålla stereons minne).
koppla in den till basslinken.

alt.2

dra en sladd med strömbrytare där du själv kan välja när din baslink skall vara på.

e det något du inte fattar så kan jag förklara mer av just den delen, sitter lite stressat just nu...

lycka till...
av Claves
Det är en ide... får prova...

Tack för hjälpen..

/S
Tror ni denna kabel fungerar?

Jag tar och leder 12+ från tändnings låstet till remote och vidare till min basslink.. så nu styr jag förhoppningsvis basslinken från tändningen istället för bilstereon?

Bild

/Claves

Ok tack för svar. Satte dit en Beg från[…]

Har försökt hitta mer info om detta. Mul[…]

Sänka volvo 740 40mm?

Så länge du inte har några vä[…]

Volvo 760 mätarhus

Hej, belysning i mätarhus samt vid fläkt[…]