Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Nenne428
Hej, jag har just anslutit till Volvo-gänget (1994 855 Turbo Aut) för första gången på 20 år och har redan sprungit på några småsaker att fixa.

Det mest irriterande felet är att jag inte kan få fart på CD-växlaren (radio är nog bra, men jag skulle gärna vilja bestämma själv vad som spelas). Huvudenheten (SC800) visar felkod "CD E-02" när jag kopplar över till CD'n. Tar jag loss kabeln får jag felkod "EEEEE". Jag tyder det som att kommunikationen mellan huvudenheten och CD-växlaren i alla fall fungerar delvis. Ström finns eftersom CD-kassetten glider ut när jag trycker på "Eject"-knappen på växlaren.

Jag har letat efter någon slags sammanställning av felkoder för stereon på flera forum men hittills har jag gått bet. Varken Volvos instruktionsbok eller Volvos monteringsanvisningen för CD-växlaren innehåller något matnyttigt i det här fallet.

Om någon har en beskrivning av stereons felkoder så skulle det vara kanonbra, annars är jag nöjd om någon åtminstone kunde säga vad "CD E-02" betyder.

MVH
Nenne
Användarvisningsbild
av Pliind
har du kollat så den får ström? att den skickar ut skivan är för att den får konstant ström till memory, min stereo fungerar enbart när jag har nyckeln i radio-läge men kan ändå trycka ut skivor fast nyckeln inte är i.. försök dra en fuling mellan den gula och den röda å se om det hjälper!
av Nenne428
Om CD-växlaren inte fick ström skulle jag väl inte kunna få ut CD-kassetten? (Det har ingen betydelse om jag har någon nyckel i eller ej.)

Gula och röda? Min växlare har en grön och en svart kabel (förutom "datakabeln").
Användarvisningsbild
av Pliind
gul=konstant ström(memory) röd=plus vid tändning på.. har du kollar vart den gröna leder någonstans?
av Nenne428
Nej, jag har bara antagit att det är den som ger konstant spänning till CD-växlaren, och den svarta skulle då vara jord. Några andra färger finns inte.

De anslutningar Du beskriver låter mer som huvudenhetens strömförsörjning, och den verkar fungera som den ska.
av Nenne428
Problemet löst. När jag fick tid att plocka ur växlaren och ta isär den så kunde jag konstatera att "CD E-02" på en Volvostereo betydde samma sak som för en Mercedesstereo, dvs att en CD satt kvar och inte kunde matas ut i en tom CD-kassett.
Vilken packbox ?

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/packbox-vevax[…]

Aha, det finns ju faktiskt hårdmetallborr av[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]