Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av mitza
Tja

Jag ska sätta in ett slutsteg i min s70, det ska sitta i skuffen. Det ska ju dras 4 kablar fram i bilen, ström, styrsladd, baskontrol, och lågnivå. Man ska ju inte lägga dessa hursomhelst för då kan man få störningar, men jag kommer inte ihåg hur och nån kanske vet var kabelstammen går mm.

tacksam för hjälp

//Robert
Användarvisningsbild
av Orfeous
Dra lågnivå och ström på separata sidor av bilen!
Remotekabeln ingår ju till lågnivåkontakterna.
Användarvisningsbild
av ehedman
Kabelstammen (åtminstone i mina 850 & S80) finns under de inre plasttrösklarna mot mattan. De brukar sitta med en slags plastnit. De är inte svåra att lätta på men du måste ta reda på hur för att inte rycka söner nitarna.
Innan du drar strömkablarna i fast montering bör du prova ut en lämplig jordpunkt för minuskabeln (vanligtvis) i chassit nära radion. Annars riskerar du generatorsurr och brus om du även har fullregisterhögtalare till ditt slutsteg. Vissa slutsteg är känsligare än andra.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Ja, det är ju de jag menar..
av mitza
Men jordpunkten brukar man väl ta i baksätetsbältes fäste?. dra jordkabeln genom hela bilen lät onödigt.. är det lågnivån som ska ligga med kabelstammen eller var det strömmen?

//robert
Användarvisningsbild
av Orfeous
Jordpunkten kan du ju ta vart som helst ifrån bara det finns god kontakt mellan kabeln och kontaktytan i chassit. T.ex på ett ställe där det varken finns rost eller någon typ av färg/lack.

Strömkabeln ska inte ligga tillsammans med lågnivån då finns det risk för störningar.
Lägg lågnivån med kabelstammen och strömkabeln på andra sidan.
av mitza
okej, bra då ska jag nog ta och dra lite sladdar i helgen då:) tack för hjälpen

//robert
av d(r)iver
Dra strömkabel + remotesladd på den sida av bilen där kabelstammen går.

Lågnivå-kablaget på andra sidan, men undvik att komma nära kupefläktar och allt vad det nu sitter i bilen.
I så fall är det bättre att dra kablaget i mitten av bilen mellan stolarna. Är dina kablar långa så rulla INTE
ihop dom någonstans utan låt som då gå en omväg istället. Annars kan du få en "spol"-effekt,
å det vill man ju inte ha. :???:

Jordpunkten bör vara så nära steget som möjligt och se över jordningen från ditt batteri till chassit oxå.
Kan vara bra att se över ev jordfläta och kanske invetsera i en till som du jordar batteriet med på
ett annat ställe oxå. BRA JORD är über-viktigt. Se till att du även har schysst jord till din spelare.

Undvik oljiga fingrar och så när du håller på med de guldpläterade kontakterna och kopparen i kablaget
för att undvika oxid som på längre sikt kommer märkas. :twisted:

Hälsningar
HI-FI-nörden
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag drog min ström kabel in genom torpedväggen i befintlig gummi muff under säkringsdosan (ute i motorrummet) vidare längst vä tröskel på bilen. lågnivå ink remote på motsvarande sida i bilen.. Inga störningar vad jag har hört :roll:
Jag har en V70 och lade slutsteget i "lönnfacket " över reservhjulet och jorda i en av de befintliga skruvarna som sitter där. :)

Vi får hoppas att det kommer en uppdatering […]

Vilka motorer var våt kamrem?

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker[…]

Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]