Hej,
Inom det generella (jag har en S80) så kanske detta kan ge lite inspiration.
Jag har en Navigon 7100 som jag är rätt nöjd med men som med många andra elektriska eftermarknaddsprylar så följer det med en ful och klumpig adapter till kupéns 12V eluttag (det som en gång i tiden användes av rökare

). Dessutom förväntas sladden hänga och dingla från uttaget till apparaten ifråga.
Det jag gjorde var att slakta adaptern, plocka ut innehållet, dvs det kretskort som omvandlar 12- volten till det som apparaten ska ha. Sladdarna löddes av och anpassades till lagom längd för den nya installationen. Kretskortet fick ett lager av en speciell coating (lack) som skyddar mot fukt och kondens och en sladdsäkring.
Slutligen wrappades kretskortet med krympslang för att slippa ligga naket.
Det hela byggdes in i lampkonsolen i taket där det fanns gott om utrymme och tillgång till 12V så snart bilen öppnas med fjärrnyckeln.

Från förarplatsen tycks Navigonen sväva i luften under backspegeln

Från passagerarplatsen. Strömkabeln går in vid markeringen bakom backspegelfästet.
En sak som var mindre bra med Navigon 7100 var den usla antennkabeln för TMC- mottagaren (trafikinfo från Sveriges Radio P3). Den hade en stel liten kabel med en ful kontakt till hörlursuttaget (som även är antenningång) samt två sugkoppar på kabeln som inte ville fästa.
Efter lite funderande så slaktades en flatkabel och en hörlurskontakt (måste vara fyrpolig) och flatkabelantennen tejpades (med en tejp som hade en svart matt rygg) runt halva Navigonen.
Det här funkar för mig i stockholmsområdet där bilen uppehåller sig, men utanför tätort vet jag inte om signalen räcker.