Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jojjeblom
Hej.

Beställde idag 1st gps (tomtom one xl europe).

Någon här som har några bra generella tips ang montering av gps i V70N.
Användarvisningsbild
av ehedman
Hej,

Inom det generella (jag har en S80) så kanske detta kan ge lite inspiration.

Jag har en Navigon 7100 som jag är rätt nöjd med men som med många andra elektriska eftermarknaddsprylar så följer det med en ful och klumpig adapter till kupéns 12V eluttag (det som en gång i tiden användes av rökare :oops: ). Dessutom förväntas sladden hänga och dingla från uttaget till apparaten ifråga.

Det jag gjorde var att slakta adaptern, plocka ut innehållet, dvs det kretskort som omvandlar 12- volten till det som apparaten ska ha. Sladdarna löddes av och anpassades till lagom längd för den nya installationen. Kretskortet fick ett lager av en speciell coating (lack) som skyddar mot fukt och kondens och en sladdsäkring.
Slutligen wrappades kretskortet med krympslang för att slippa ligga naket.

Det hela byggdes in i lampkonsolen i taket där det fanns gott om utrymme och tillgång till 12V så snart bilen öppnas med fjärrnyckeln.

Bild
Från förarplatsen tycks Navigonen sväva i luften under backspegeln
Bild

Bild
Från passagerarplatsen. Strömkabeln går in vid markeringen bakom backspegelfästet.

En sak som var mindre bra med Navigon 7100 var den usla antennkabeln för TMC- mottagaren (trafikinfo från Sveriges Radio P3). Den hade en stel liten kabel med en ful kontakt till hörlursuttaget (som även är antenningång) samt två sugkoppar på kabeln som inte ville fästa.

Bild

Efter lite funderande så slaktades en flatkabel och en hörlurskontakt (måste vara fyrpolig) och flatkabelantennen tejpades (med en tejp som hade en svart matt rygg) runt halva Navigonen.
Det här funkar för mig i stockholmsområdet där bilen uppehåller sig, men utanför tätort vet jag inte om signalen räcker.
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Hej Du!

Nuvarande GPS är en PDA med inbyggd gps.

Den har jag monterat ovanpå telefonfästet.

Jag har Volvos orginalbygel som sitter till höger om stereon, på den har jag satt fast en Plexibit som i nederkant går i fas med bygels kanter för att ovanför telefonfästet bredda sig för att passa PDA-hållaren.

När telefonen och PDA:n är bortplockade finns bara fästena kvar.

Strömkablarna har jag precis som eHedman kapat, och gömt så gott det går, men jag har pillat in det bakom mittkonsolen och tar matningen från cigg-tändarmatningen.

Det jag funderar på är som jag skrivit i en annan tråd (länk) en Dubbel-Din GPS som ersätter orginalstereon.

//
Micke
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Fan ta dig ehedman !!! :twisted: :D

Är fortfarande nyvaken men måste med skam :oops: erkänna att jag gick på din avatar....

Tilläggas skall att jag hatar blomflugor & när jag såg "din" blomfluga så kopplade jag aldrig att den inte var äkta utan var där med tummen & skulle klämma ihjäl den..... men, vad fan ?!? Hur har flugjäveln lyckats komma innanför skärmen !??! Helvete !!! :shock: :evil: ..... i ett par sekunder tills dess att jag förstog att det var del av din avatar :D

Ja ja.... man måste ju kunna skratta åt sig själv.... he he. :D :oops: :D
Användarvisningsbild
av ehedman
V70BiFuel03 skrev:Fan ta dig ehedman !!! :twisted: :D

Är fortfarande nyvaken men måste med skam :oops: erkänna att jag gick på din avatar....

Tilläggas skall att jag hatar blomflugor & när jag såg "din" blomfluga så kopplade jag aldrig att den inte var äkta utan var där med tummen & skulle klämma ihjäl den..... men, vad fan ?!? Hur har flugjäveln lyckats komma innanför skärmen !??! Helvete !!! :shock: :evil: ..... i ett par sekunder tills dess att jag förstog att det var del av din avatar :D

Ja ja.... man måste ju kunna skratta åt sig själv.... he he. :D :oops: :D
Det är en "bug" :!: . Min ständiga följeslagare och plåga inom mitt yrke som programmerare. Lusen kan endast avlägsnas med adekvata avlusningsverktyg, s.k debuggers. :D
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Hej igen.

Fick hem gps'n idag, har bara tagit en liten vända runt samhället än så länge.
Verkar funka bra tycker jag (har aldrig haft någon förut så har inget att jämföra med).
Monterade den med medföljande sugfot på framrutan, funkade/såg ok ut tycker jag.
Förutom laddningssladden då, men den har ju batteri i sig så sladden behöver ju inte vara monterad hela tiden.
Provar så några dagar, så får jag se vilken som blir den permanenta platsen senare.

Hursom tack för tipsen.

Vid en olycklig urlastning ur bagaget så s[…]

S40 1.8f ac problem

Hej allihopa! Nu efter flera flera år s&ari[…]

Svårlösta vibrationer

Skulle kanske behöva tejpa Bilias balansering[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Jag letade lite i bilen men det verkar inte som om[…]