Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ehedman
Hej,

Jag har just fått min S80 2005 levererad. I den satt ett performance sound- system som nu håller på att uppgraderas till Premium sound.

Jag vill inte ha ljud från bakdörrarna och funderar på om det går att koppla ur dom utan att behöva gå in i dörrarna.
De förefaller paralellkoplade med hatthyllans högtalare så någonstans mellan PA-300an och dörren måste sammankopplingen ske.

Någon som vet?
av mitza
Jag har tyvär inte svaret på din fråga, men däremot har jag en fråga till dej:P.
Varför vill du koppla ur bakdörrshögtalarna?.
Användarvisningsbild
av ehedman
Jag tycker att bakdörrshögtalarna rör till ljudbilden (tids/fasfel) framtill och baksätet är inte prioriterat i min bil. Det räcker med de mer kraftfulla Premium 8- tummarna i hatthyllan. Framtill ska jag snart montera DLS Ultimate series UX26 och en 12" bas med eget slutsteg ska spela i genomlastningsluckan.
Jag hade en liknande setup i min gamla 850 som jag var mycket nöjd med och jag bygger för klassisk HiFi utan extremdunk och watt- noja.

Idag lyckades jag med lite envishet övertyga Bilia att ge mig ett utbytespris för att byta kasettbandaren HU-650 till en HU-850 för c.a 4000 inkl montering och mjukvara.
En PA300 fann jag billigt via bildelsbasen liksam center- och hatthyllehögtalare.

Jag är lite nyfiken på vad Dolby Pro Logic II Surround Sound kan åstadkomma.
av mitza
Okej, ska ha det i åtanke när jag själv ska börja röra i det där.

Jag är inte heller ute efter extremdunk pga att jag lyssnar till största del på hårdrock och sådant, till det passar inte "dunkadunka". Jag byta ut orginal stereon till en pioneer med mp3, men då kommer jag inte kunna använda centerhögtalaren och orginal slutsteg va?

får det plats så stora högtalare som 8" i hatthyllan? Blir det inte mycket bas med sånna och en 12" i bakluckan?. det är jag lite orolig över i min egen bil.
Användarvisningsbild
av ehedman
Centerhögtalaren försvinner om du inte hittar någon annan 5.1 Prologic- spelare. Det finns en del lösningar där men på tok för dyra för nöjet med en centerhögtalare tycker jag.

Hatthyllan är för 8" men för att ge hela bilden (och krångla till det hela kanske) så kommer vare sig dörrarna eller hatthyllan spela lågbas under 80-100 Herz. Jag ogillar lågbas på dessa ställen och framförallt i dörrarna med sin högst olämpliga resonanslåda för detta ändamål.
Lösningen blir att koppla in ett aktivt delningsfilter mellan HU-XXX och PA300:an.
Se http://www.fetbas.com/catalog/product_i ... cts_id/122

Detta filter har en subbasutgång som matar ett separat slutsteg och 12 - tummaren i luckan.

Det blir flera fördelar med detta arrangemang. B.l.a kommer den i sammanhanget inte alltför imponerande PA300an att avlasatas en hel del effekt eftersom de är de låga tonerna som drar mest mumma ut stegen. Det aktiva filtret tillåtar att man finsjusterar och balanserar volymen för fram, bak och subbas. Premium Sound- högtalarna behöver inte gå så hårt.

Om du byter din huvudenhet och vill behålla PA2/300 så skulle i vilket fall jag testa mot den nya enheten först innan köp av nytt steg. På din nya enhet måste de finnas fyra lågnivåutgångar, 2 fram och två bak. Sedan behöver du låta gära en kabel som ansluter till PA300:ans kabel som finns bakom huvudenheten och som avslutas med en 6-polig DIN kontakt. Hur den är kopplad kan du finna här: http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=29647
Nu är vi dock inne på en nivå där måste köpa komponenter och kunna hålla i en lödkolv :-)
av mitza
Hmm, jag kan visserligen hålla i en lödkolv men jag vet ej om jag ska ha ett orginalsteg. har inget alls just nu.. Men jag tänkte byta till eventuellt DLS högtalare i bilen, framdörrar och hatthyllan.. men för att inte få en allt för hög bas ur dessa högtalare behövs det ett filter av något slag då alltså?
Användarvisningsbild
av ehedman
Man kan sammanfatta det somså att det är onödigt och inte bra för ljudet att spela lågbas i dörrar och hatthylla om man samtidigt installerar/har någon sorts subbas.

För att ta bort basen där den inte ska vara använder man filter.
I mitt fall en dyrare lösning med ett aktivt filter, men man kan få en viss effekt med en billig konding i serie med högtalarna, ett s.k passivt filter. En kunnig handlare (sådana som bygger själva) kan säkert reka en lösning.

Om du bygger från scratch och inte har en PA300 att ta hänsyn till så bör du välja slutsteg för bas och dörrar med inbyggda aktiva filter. De flesta slutsteg brukar ha detta nuförtiden.

Värt att veta är att örat inte uppfattar riktningen på frekvenser under c.a 90 Herz så själva ljudfokus och stereobild påverkas knappast om man tar bort lågbasen fram och bara spelar lågbas bakifrån. Filtret bör då avstämmas till 90 Herz brytfrekvens.
av mitza
Okej. Men Det ska jag tänka på. Tack för all hjälp jag fått för att reda ut lite saker :D
B200ft svårstartad

Temp.givaren till temp.mätaren har runda stif[…]

230fk går snålt

Har läst lite om hur en kass spjällä[…]

Slang ifrån luftfilterburk

Ska inte anslutas till något, är fö[…]

Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]