Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Degnell
Idag monterade jag en Ipod-adapter(PA11-VOL) i min volvo v70N. Anledningen till detta bortsett från att jag naturligtvis vill kunna spela Ipod i min bil är att min cd-spelare är trasig och har varit sedan jag köpte bilen. Detta har medfört att jag endast spelat radio innan, och inte speciellt högt eller med så fyllig bas som nu. När jag nu testade lite olika stilar av musik upptäckte jag att vid vissa basregister hörs ett skallrande och otroligt irriterande ljud från höger bakdörr. Det låter som att högtalarn är spräckt, men när jag satte mej i baksätet själv och tryckte in dörrsidan hårt så minskade ljudet kraftigt om inte upphörde helt. Någon som har egen erfarenhet av detta? Hur får jag bort det?
Användarvisningsbild
av Driver64
Jag hade också ett sånt där irriterande "sprucket" missljud i ena bakdörren och det försvann efter byte av högtalaren.
Användarvisningsbild
av Driver64
Jag vet inte hur svårt det är att byta eftersom jag lät min Volvoverkstad göra bytet och de bytte till en originalhögtalare. Jag har Volvos premiumljudsystem i bilen (HU-803) och det låter helt OK för mig. :) I mars 2005 kostade bytet 1113 kr inklusive högtalaren.
Användarvisningsbild
av falcon
Jag har ungefär samma problem, men för mig är det dekorpanelen som skallrar.
vet ej hur jag ska få fast det så det blir tyst.
Användarvisningsbild
av Degnell
Ja det är förmodligen dekorpanelen som skallrar för mej med eftersom när jag trycker mot dörrsidan(och speciellt panelen) så upphör ljudet. Väldigt irriterande:(
Användarvisningsbild
av falcon
hittar du ngn lösning så får du gärna tala om hur du gjorde, gärna med bilder
Användarvisningsbild
av Degnell
Ja detsamma! För närvarande löser jag skallret som numer tycks komma från höger framdörr genom att lite diskret luta mej mot dörrsidan och köra en mer avslappnad och cool hållning:D
av bobokung
Jag hade samma i min s60. Då skruvade jag av dörrsidorna och körde ner handen in i dörren. Längst ner där finns det en vit plast bit som jag tror elhissen till fönsterna sitter i. Prova att vrid den lite grand. Du kan slå lätt med handen i överkant på dörren så att den vibrerar då hör du när oljudet försvinner. Sedan finns det en filt tejp som man kan sätta fast på dörrsidan så den inte gnider sig imot dörren. En tredje orsak kan vara nitarna som håller elhissen till vindrutan skrammlar, då kan man behöva borra ur dom och sätta i nya, men testa det andra först. Jag behövde bara vrida lite på plastbiten inne i dörren så blev min hel tyst. *lycka*, men hade redan fixat filt tejp så ja satte på det med. Nu är det kanon ljud utan väldig irriterande missljud från dörrarna.
Användarvisningsbild
av Degnell
Tack bobokung, jag ska plocka av dörrsidorna i samband med att jag ska ta bort dekorlisterna för lackning, så då kan jag kika och se om jag kan få bukt med det där skallrand ljudet som håller på o driva mig till vansinne :)

Jag kunde iallafall bända så jag fick u[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]

Vilken packbox ?

Packboxen mellan motor o låda läcker ol[…]