Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Tjena, blev idag en lycklig ägare till en riktigt fin 850 -92

Jag kan inte alls mycket om bilstereo kan jag säga direkt, men det jag undrar över är; det satt en clarion bandare/radio i bilen, bara ljud i de främsta högtalarna, sitter väl 6 högtalare tror jag.

Men en kompis som är "volvofreak" tipsade mig om att skaffa en orginalstereo som ger hyffsat ljud och ljud i alla högtalare, ska man sätta in en vanlig stereo (har en skaplig pioneer) så var det lite knepigt, han sa att man måste dra kablar och lokalisera dem etc.

Nu vet jag inte om det sitter orginalkablar kvar i bilen, men gör det de så är det ju jättelätt att sätta dit orginalstereon, och sitter det inte så går det väl att fixa ändå på något sätt.

Men frågan är alltså, är det svårt att sätta din en "vanlig" cd för att få ljud i alla högatalare? (isf skippar jag det)

Andra frågan jag vill ha svar på är; om det inte sitter orginalkablar till volvostereon, är det svårt/dyrt att ordna det?

Hoppas ni förstår vad jag menar, jättetacksam för svar.
Användarvisningsbild
av uno83
Om kablarna för "originalstereo" finns så är det väl ungefär lika lätt att sätta in din pioneer...
av BigChris
uno83 skrev:Om kablarna för "originalstereo" finns så är det väl ungefär lika lätt att sätta in din pioneer...
Ok... ja det var ju därför jag frågade, och då ska man få ljud i alla högtalare?

Aja, drar till blip imorgon och hoppas det kan hjälpa en nybörjare :D
Användarvisningsbild
av uno83
Ja, du kan behöva en adapter till ISO-kontakt om du inte orkar klippa och koppla om kablarna själv dock.
Användarvisningsbild
av Pliind
när jag bytte från orginal till min så kapade jag bara alla kablar rakt av, skruvade på alla kablar till resp färg på iso kontaken, trycka in stereon igen å sen klart! :) om det bara kommer ljud från de främre får du antingen kolla så stereon inte står inställd på att endast spela på de främre eller dra ut de bakre och kolla så att de funkar och sen kolla om någon kabel har gått sönder (brunnit) någonstans! eller bara utdragna pga spräckta högtalare!
av BigChris
Jag var förbi blib idag och de kollade på det, det kommer lite ljud från högtalarna därbak, men väldigt dovt, det var en rejäl koppling med skarvkontakter etc vilket han sa kan ta ett tag att reda ut, var ett riktigt råttbo längst in, förstår inte va de sysslat med.

Men jag kommer nog förmodligen ändå lämna in bilen på blib för bygge av lite bättre ljud, så då får de fixa kablarna då.
Användarvisningsbild
av Pliind
om du bor i dalarna så gör jag jobbet för hälften av pengarna! :P bara riva ut råttboet och dra nya kablar :)
Användarvisningsbild
av Carina
Har en 93:a som det satt orginalstereo i...med kasett!!'
Köpte mej en vanlig stereo med MPS.USB och så
Åkte sen ner till BRL i Göteborg och köpte ett nytt litet "råttbo" som jag sedan kopplade ihop. Allt satt under ratten (plocka bort kåpan under där och börja gräv!!!)
Nu har jag ljud i 6 högtalare, men ska ha igång diskanthögtalarna som jag "lånade" från jobbet.

då behöver du en låssmed dom kan […]

Hej, har fått rost vid gångjärnet[…]

Olje pumpen hur mycket glapp spel ska det vara i e[…]

760 tändningslås?

Den startar direkt om man drar en kabel från[…]