Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cimmen
Hej på er.

Jag ska byta högtalarna i V70:in till nåt som rockar lite mer. Jag har idag std Hu-603 med prefomancehögt. med standard dörrsidor altså så budget det kan bli.

Jag har dock förberett bytet med att montera ett PA-300 som ger 4x75w så nu är det bara högtalarna kvar.

Någon subb är inte aktuellt just nu. Inte heller att börja karva i inredningen... vill heller inte ha volvos element... altså eftermarknadprylar

idag:
Framdörr... 6,5 coaxial
Bakdörr... 6,5
d-stolpen... diskant

vill ha:
framdörr... 6,5baselement + spearat diskant, delningsfilter
bakdörr 6,5 baselement, delningsfilter?
d-stolpe... diskant, ev skita i och byta??

Någon som har provat att byta eller vet nåt bra system som görskillnad mot idag. Jag vill ha med rockig karaktär dock välljud före bas.

Några förslag??? helst under 5000:- för allt
av perjak
Hoppas inte detta är att slå in öppna dörrar, men jag bytte till Volvos Premium i dörrarna och satte dit diskanterna. Det blev ett stort lyft.
av Magren
Har själv Alpine-kit i min V70 och är supernöjd. En Infinity Basslink aktiv sub huserar i skuffen.
Användarvisningsbild
av Cimmen
Jag har kollat på DLS MS6A Magnesium som framsystem och DLS MS6D Magnesium Mellabas i bakdörrarna, skiter nog i att byta diskanterna i d-stolpen... vad tror ni??
Användarvisningsbild
av Cimmen
Efter samtal med Nårdic i Ö-vik så blev det 1 par DLS 426 Koaxial 6,5" 1130:- i bakdörrarna och 1 par DLS R6A 6,5" 1700:- som framsystem. Jag vill ha magnesium serien som framsystem men mitt pa-300 är inte tillräckligt strömstarkt för dom högtalarna så att steget kommer att "slå" igenom och det kommer att låta illa. Referenc serien var med lättdriven enligt dom och passar utmärkt till ett PA-300. Sen så tyckte dom att jag skulle koppla bort diskanterna i d-stolparna. Dess placering ger tidsfel i ljudet och ljudbilden upplevs som skräning. Jag ska naturligtvis prova detta och återkommer med resultat.
Användarvisningsbild
av Loner
Ja D-stolpe diskanterna förvirrar ljudbilden rejält i baksätet tycker jag.

/L
Användarvisningsbild
av Cimmen
Loner skrev:Ja D-stolpe diskanterna förvirrar ljudbilden rejält i baksätet tycker jag.

/L
Har även du kopplat bort dina?? Blev det bättre??

Dom på Nårdic sa att volvo är duktiga på ljud i bilar med just denna diskant tyckte dom var lustigt placerad...
Användarvisningsbild
av Cimmen
Behöver hjälp med er som har bytt era högtalare... Hur satte ni fast era högtalarkorgen i dörren efter bytet. Orginal så sitter det ju med en popnit som är tjock som en M8 ungefär men i monteringsinstruktionen så ska man använda skruv och mutter.... Hur gjorde ni???? Jag vill ha samma popnit men ÅF kunne ej fixa det... behöver art.nr.
Användarvisningsbild
av Loner
Cimmen skrev:Behöver hjälp med er som har bytt era högtalare... Hur satte ni fast era högtalarkorgen i dörren efter bytet. Orginal så sitter det ju med en popnit som är tjock som en M8 ungefär men i monteringsinstruktionen så ska man använda skruv och mutter.... Hur gjorde ni???? Jag vill ha samma popnit men ÅF kunne ej fixa det... behöver art.nr.
vad är det för ÅF? Kan leta fram art nr imrogonkväll.

Själv kör jag med nån popnit jag hittade i mina gömmor, men var det verkligen så grovt som M8?

/L
Användarvisningsbild
av Funk
Jag lät plasten sitta kvar och slaktade själva högtalaren. Skruvade mina nya i den gamla korgen och tätade efteråt..

/Thomas
230fk går snålt

Original kablage till pumpen i tanken orkar inte m[…]

Tätningsmassa ventilkåpa

Silikon mellan topphalvorna måste undvikas. […]

ABS lampan lyser, antisladdlampan, hastighetsm&aum[…]

O-ringar spridare 6-cyl 2,9

https://bjprace.se/bransle-system/spridardelar-och[…]