Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Liam Rasim
Hej gott folk.

Jag har en v70 T5 -02 med RTI system inbyggd. En dag i vintras bestämde den sig för att inte läsa dvd skivan och sedan dess har den vägrat att göra det. På skärmen står det att dvd skivan kunde inte läsas när jag stoppar i skivan. När ingen skiva finns i spelaren så står det att det inte finns någon skiva i spelaren. Först trodde jag att skivan hade gått sönder men nu börjar tro att själva dvd spelaren har gett upp. Vad tror ni? Allt annat fungerar som det ska.

Jag har testat med andra skivor och sökt efter lösningar här på forumet men utan framgång.

Är det någon anna som har råkat ut elle hört om detta? Hur har du/de löst detta?

Tack ska ni ha!
Användarvisningsbild
av elmuppo
Liam Rasim skrev:Hej gott folk.

Jag har en v70 T5 -02 med RTI system inbyggd. En dag i vintras bestämde den sig för att inte läsa dvd skivan och sedan dess har den vägrat att göra det. På skärmen står det att dvd skivan kunde inte läsas när jag stoppar i skivan. När ingen skiva finns i spelaren så står det att det inte finns någon skiva i spelaren. Först trodde jag att skivan hade gått sönder men nu börjar tro att själva dvd spelaren har gett upp. Vad tror ni? Allt annat fungerar som det ska.

Jag har testat med andra skivor och sökt efter lösningar här på forumet men utan framgång.

Är det någon anna som har råkat ut elle hört om detta? Hur har du/de löst detta?

Tack ska ni ha!
Standard fel på RTI DVD årsmodell 2002. Smuts i läsaren
eller ett litet styrkort som lagt av. Volvo har ett bytes program för detta,
tror du får betala 2500 för en bytesenhet, de tar då din gamla.
Användarvisningsbild
av volvo D5
Jag precis samma problem på en D5-02 med dvd /rti. Den kan inte läsa mina "nya" rti skivor, men kan läsa den gamla europaskivan från -01.Jag har provat byta skivor och de nya funkar i två olika V70. (en xc-70, och en D5-05)Får bara upp att skivan inte kan läsas. När man har bytt till europaskivan så går den igång efter några försök.Kan man lämna den till några "datakillar" för rengöring eller är det som branx säger att det blir en utbytes?
av Liam Rasim
Tack för ditt svar branx! Uppskattar det verkligen.
Ska försöka rengöra dvd enheten nu snarast och se om det hjälper. Återkommer med mer info om det funkar eller inte. Bilen ska ändå in på service ganska snart så jag ber de kolla den då också. Återkommer med mer info om detta oxå...
Användarvisningsbild
av Nexus6
Tjenare grabbar !

Har samma problem i min verkar det som. Har en XC70 -02, där orginalskivan från 02 fungerar klockrent.

Har lånat skivor av bekanta och lite här och där (4 olika uppsättningar) och ingen av dem fungerar. "Kan inte läsa från DVD-skivan, kontrollera skivan eller kontakta din Volvoåterförsäljare". Så fort jag stoppar in orginalskivan så går den igång med det samma.

Lite irriterande nu att man skall på bilsemester i Europa med en karta från 02. Ännu mer irriterande att man får köra med en TomTom vid sidan om för att vara säker på att RTI'n visar rätt... suck... Jaja, dagens I-landsproblem eller hur?

Liam Rasim> Om du får reda på vad det beror på, posta det gärna här i tråden!
Användarvisningsbild
av volvo D5
Jag har kört med Volvos egen rengöringskiva för Rti och inte fått något annnat resultat än att de nya skivorna ej kan läsas, men orginalskivan läser den.Jag har nu fått tid i slutet av augusti för en total mjukvaruuppgradering samt en rti översyn.Vi får väl se vad de kommer fram till. En utbytes gick på 3700:- vill ja minnas.
Kan inte läsa nya dvd material från 2005 och framåt, endast original dvd ifrån 2003.

fick veta från mekaniker att dvd verk får utbyttas. Pris i dk 3900 plus moms.

Tycker det är jäckligt när bilen redan efter 2,5 år inte läser uppdateret kartmaterial.

vad har ni gjort?
av prazzel
jag har också problem med min läsare till navigatorn, en dvd läsare i min xc70.en inbytes hos bildeve kostar 5625kr. harrys bilskrot i malmö har en beg som dom vill ha 6250kr för.
av Flee
Pratade precis med Bilia i Malmö

Det finns en mjukvaru uppdatering till Rti enheterna från 02 som gör att de kan läsa de nya skivorna.

Ska in med min "nya" bil och fixa den! Skulle kosta ca 600kr
av Bellabus
Jag har en s80 t6 -99 med rti växlare för 6 st cd-skivor. jag fick med helt nya skivor för hela europa, men den vill inte läsa skivorna. kan man rengöra cd-växlaren på något vis?

Kör igång en tråd för oss me[…]

Xc60 MY23 synliga avgasrör?

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 och stör mig[…]

Bra jobbat Xanthopteryx! Nyttig läsning! La d[…]

Bekräftar att något är knas med mj[…]