Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Hej :) jag var för några dar sen ute och åkte med en kompis i hans Citroen C5 och tog då med mej min gps, jag har en handdator med Tomtom och lös blåtand antenn ok. när jag la antennen fram i fönstret som jag alltid gör på mina bilar och där det alltid funkar klockrent så fick vi knappt någon satelitkontakt alls i Cittran om jag däremot körde ner sidorutan och höll antennen där var det inga problem min kompis påpekade att han har "värmereflekterande" glas i åtminstone vindrutan och att han hört att detta kan störa mottagningen för gpsen, är det nån av er därute som kan förklara varför en sån ruta stör? det är ju ändå vanliga radiosignaler som ska tas emot :shock:
Användarvisningsbild
av uno83
Både värme och radiosignaler är ju elektromagnetiska vågor med olika våglängd, så det kan säkert påverka.
Användarvisningsbild
av Pliind
varför kan man inte titta på tv via en trådlös dosa när man micrar nånting på samma plan som boxen sitter på :P många frågor är det och svaret är kemi fysik å fan och hans moster :) men om han tänker sätta in en gps i framtiden kanske han kan göra en fuling och ta en kabel och vira runt stereons antenn uttag och sedan stoppa in den andra änden i gpsen?
Användarvisningsbild
av falcon
elframruta kan ha den effekten, jag antar att det är det du menar med värmereflekterande.
jag hade samma bekymmer på en ford modeo, det löste sig när jag lade den i ena hörnet där det inte fanns ngn värme tråd.
Användarvisningsbild
av vetten
Nej jag menar inte elframruta utan en ruta som är belagt med nåt värmereflekterande skikt brukar vara det på en del bilar med stora framrutor men förklaringen att den på nåt vis hindrar dom elektromagnetiska vågorna köper jag men det gör ju att dom som kör sådana bilar inte kan köpa en lös gps och sätta in inte utan extraanten iallafall
Användarvisningsbild
av jihed
Det brukar vara ett "hål" i den värmereflekterande delen vid backspegeln, så att man kan ha tex en transponder för exempelvis broavgifter där.
Användarvisningsbild
av gundj
vetten skrev: det är ju ändå vanliga radiosignaler som ska tas emot :shock:
Nej, det är inga vanliga radiosignaler, vi talar om frekvenser i microvâgsomrâdet, 1575.42 MHz o därikring.
Uteffekten frân sändarna är ett par watt sâ om du hâller handen över antennen sâ tappar mottagaren kontakten.
Satelliten ligger ju pâ 20 km höjd, ca.
En SiRFStarIII mottagare klarar detta aningen bättre än de gamla vanliga.
av Ragnarpe
Det är en beläggning på vissa bilmodellers framrutor. Silverbeläggning tror jag och
det är för att reflektera bort värme och solstrålning. De inbyggda antennerna på de flesta handnavigatorerna klarar inte de rutorna utan man får skaffa en extra antenn. Dom finns o köpa lite varstanns, själv har jag köpt en på ebay.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ragnarpe skrev:Det är en beläggning på vissa bilmodellers framrutor. Silverbeläggning tror jag och
det är för att reflektera bort värme och solstrålning. De inbyggda antennerna på de flesta handnavigatorerna klarar inte de rutorna utan man får skaffa en extra antenn. Dom finns o köpa lite varstanns, själv har jag köpt en på ebay.
Precis, inget konstigt eller woodo alls.

Man har blandat i metall i glasrutan, tror det oftast är extremt finkorning metallpulver så att värmen ska reflekteras. Det gör att rutan ej heller släpper igenom radiosignaler. Det är alltså ingen störning utan bara så att rutan ine släpper igenom signalen.

Jag kör lite olika lösningar. V50 -Brem[…]

Nej, impulsgivare ( vid svänghjul) fanns ej p[…]

Helt rätt!! Att bygga den har i detta fall i[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Så här ser aggregataxeln (Volvos namn p[…]