Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av mitza
Hej.

Jag undrar vad för sorts låda jag ska stoppa i bilen (740).
En Bandpass låda eller något annat?. ge förslag! Själv så har ja ingen aning men har hört att bandpass ger grymt ljud.
Användarvisningsbild
av Loner
Förslag, ja du... hur vill du att det skall låta då? vad lyssnar du på?

Alla lådor har ju sina för och nackdelar...

/L
av mitza
hmm.. jag har ganska blandad musiksmak.. men i själen metal.. men vill även att den ska funka för mer baspumpande musik.

Jag såg nu att jag bara hade skrivit "låda" i mitt första inlägg. Baslåda menar jag naturligtvis!
Användarvisningsbild
av Loner
Blandad musik = sluten låda om jag får välja ;)

/L
Användarvisningsbild
av frilins
Det var ett intressant svar, varför sluten då, Loner?
Användarvisningsbild
av Loner
Av fler anledningar, men så fort man börjar stämma av en låda med portar så stämmer man ju till en (eller flera frekvenser) och får en pucklig frekvenskurva.
Detta kan ju vara hekt okej om man t.ex bara lyssnar på eurodisco och vill ha en puckel säg vid 100-150Hz, men lyssnar man på "allt" så blir det lite galet i mina öron med pucklar, då vill man ha en rak kurva.

/L
Användarvisningsbild
av Bosa
Röstar också på sluten låda, saknar min gamla slutna med en 12" i. Mata basen med redigt med effekt bara så blir det i mina öron riktigt bra med sluten, personligen tycker jag en sluten låda är mer "musikalisk". :)
Användarvisningsbild
av frilins
Loner skrev:Av fler anledningar, men så fort man börjar stämma av en låda med portar så stämmer man ju till en (eller flera frekvenser) och får en pucklig frekvenskurva.
Detta kan ju vara hekt okej om man t.ex bara lyssnar på eurodisco och vill ha en puckel säg vid 100-150Hz, men lyssnar man på "allt" så blir det lite galet i mina öron med pucklar, då vill man ha en rak kurva.

/L
OK, men jag som sitter hemma med ett par B&W 801:tor med port och rakare frekvenskurva får du allt leta efter...
Jag säger inte att du har fel men frågan är intressant, själv tror jag ljudtrycket blir större i en sluten låda och det kanske passar bättre i en bil!?

Är det inte så att vissa baselement är bättre anpassade för det ena eller andra?
av Addekarlsson
Man kan inte jämföra hemmahögtalare med bilhögtalare. Det är skillnader som natt och dag. :D
I bilen har man ett litet begränsat utrymme. I hemmet har man betydligt större än i en bil, därav dessa enorma skillnader.

Jag säger som övriga, en sluten för brett register i bilen, en portad för dunkadunka.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av frilins
Addekarlsson skrev:Man kan inte jämföra hemmahögtalare med bilhögtalare. Det är skillnader som natt och dag. :D
I bilen har man ett litet begränsat utrymme. I hemmet har man betydligt större än i en bil, därav dessa enorma skillnader.

Jag säger som övriga, en sluten för brett register i bilen, en portad för dunkadunka.

Mvh/ Adde
Nej precis, så därför undrar jag om det egentligen inte är alldeles för svårt att få riktigt bra ljud i en bil utan ordentlig mätutrustning!?

För min del tror jag på rätt litermängd på lådan, anpassad efter elementet och ganska bra kraft att driva den med (kring 100watt eller mer) , sedan blir nog sluten bäst i mina öron.

Kolla att inte kolvarna har rostat fast i oken... […]

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det så men på någ[…]

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]