Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
har v70n 2002 med enklaste performance och funderade byta ut dom pappen ,

har ej kollat men tveksam om man har fördraget för steg , men tänkte ta enklaste genvägen till lite bättre ljud med att byta ut högtalarna till HP .

men hört både nack och fördelar av nån anledning, vissa påstår ljudet inte bli lika bra med HP , många påpekar främst att basen inte blir detsamma men att ljudet givetvis blir klarare med HP

vad tycker ni som har eller bytt ut ?
av Tette
Har nyss gjort hela operationen med High Performance till min v70 -03:a och det blev sjuuuukt mycket bättre ljud. I dagsläget har jag visserligen en eftermarknadsstereo med 4x50w inbyggt samt PA200 steget. De vita diskanterna är kvar, blåa högtalare i dörrarna, org D stolpe (finns väl inget annat?) samt subwoofern i skuffen.

Om man inte vill gå eftermarknad all in så rekommenderar jag verkligen att byta till HP, betydligt mer basljud i bilen..

Om du har några funderingar så fråga på :wink:
av volvov702002
raka svaret man önskade, men blå , vita nu vet jag inte vilket som är vilket men än jag vet att beroende vilken man har så har dom olika färger.

men du menade du har HP i dörrarna, men "gamla" diskanten i dörrarna eller bytt ut även dom ?

enklaste operationen byta ut dom , sen får jag se om jag har nån fördragning till förstärkaren, antar man får lossa passagerarstolen lite i fram eller bakkant, verkar inte va lätt bända upp mattan annars för att leta efter kabeln.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag tyckte inte att det var något jätteproblem att hitta strömkabeln till steget med stolen på plats. Det finns inga andra kablar som är tejpade i en liten slinga där. Att få dit steget och dra som ska upp bakom stereon däremot fixade jag inte med stolen på plats.

Båda mina P2 bilar med enklaste ljudsystemet (S80 -00, V70 -04) har haft ström fördraget.

Redan att montera volvos originalslutsteg till pappershögtalarna lyfter ljudet märkbart.
av Tette
volvov702002 skrev:raka svaret man önskade, men blå , vita nu vet jag inte vilket som är vilket men än jag vet att beroende vilken man har så har dom olika färger.

men du menade du har HP i dörrarna, men "gamla" diskanten i dörrarna eller bytt ut även dom ?

enklaste operationen byta ut dom , sen får jag se om jag har nån fördragning till förstärkaren, antar man får lossa passagerarstolen lite i fram eller bakkant, verkar inte va lätt bända upp mattan annars för att leta efter kabeln.
Performance - vita lappar
High Performance - blåa lappar
Premium - gula lappar

Har kvar de gamla vita diskanterna. Svårt och hitta blåa, vet faktiskt inte ens om det finns blåa eller om gula är nästa steg..
Du kan enkelt göra en liten snabbkoll utan att ta lös stolen - har du en grön säkring på plats 17 i säkringarna innanför förardörren så har du fördraget kablage för förstärkaren. Kan vara lurigt att hitta den under mattan..
Det som jag tyckte var jävligaste var att dra kabeln från förstärkaren och upp genom instrumentbräda till stereon. Trångt som satan och lite till..

Fick av en här på forumet art nr på high performance högtalarna, beroende på om man vill ha (eller hittar) de gamla eller facelift hp högtalare.
Själv har jag 9459550 och 9459551 samt 9472008 i bakdörrarna.. Alla från pre facelift bilar..
Bilagor
HP högtalare.jpg
HP högtalare.jpg (507.32 KiB) Visad 755 gånger
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Min S80 -00:a hade ingen säkring på platsen men fördraget kablage ändå. V70:n minns jag faktiskt inte..

Kabeln till stereon är inte så vråltrång att få dit om man följer luftkanalen upp bakifrån.
av volvov702002
du nämnde "facelift" högtalarna , är det någon man behöver tänka på ifall man kommer över HP , så det passar min 02:a , kanske ändrats med passform med åren ?

gick in på http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... /Automatic
där har man lite artikelnummer iaf på HP högtalarna, även diskanterna. Nu har jag inte kollat om diskanterna är dom samma som i performance.
Annars kan man väl köpa nya ifrån Premium sound , ingen skillnad i passning skulle jag tro ?
av Tette
volvov702002 skrev:du nämnde "facelift" högtalarna , är det någon man behöver tänka på ifall man kommer över HP , så det passar min 02:a , kanske ändrats med passform med åren ?

gick in på http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... /Automatic
där har man lite artikelnummer iaf på HP högtalarna, även diskanterna. Nu har jag inte kollat om diskanterna är dom samma som i performance.
Annars kan man väl köpa nya ifrån Premium sound , ingen skillnad i passning skulle jag tro ?
Hittat ett bra inlägg från en medlem.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Där på bilderna är den högra, med det lite grövre tyget från 00-04 bilarna och den till vänster är från facelift. Passformen har inte ändrats något men för att vara på säkra sidan borde man ha samma sort fram/bak, dvs t.ex facelift fram och pre-facelift bak för att eliminera risk för konstigt ljud.
Premium diskanter passar rakt av de oxå, säkerligen dyra som tusan på volvo. Vet att vä framhögtalare för mig skulle gå på 1312:-..

Såg att bildelsbasen hade kvar en 9459551 hö fram från en 04 (övik) samt att det finns en del 9472008 bak
av volvov702002
väldigt svårt med detta med art.nr mm , verkar vara olika på volvocars.se och på andra håll.

enklast är väl hitta HP som är från en och samma bil, gärna diskanter med .

Bilden du länkade till tyckte dom kevlar liknande såg väldigt bra ut och kanske ljuder bäst , men uppfattade att båda dock ändå är HP men olika årtal ?
V90cc vibrationer

Är ett ganska känt fenomen, se denna gig[…]

Ja, det gör det ju! Har du någon l&aum[…]

Vibration vid inbromsning

Visst kan det vara fläckarna. Prova att lyfta[…]

Högt oljud ej från motor

Dålig hjullager brukar ge ifrån sig ha[…]