Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Har börjat ledsna på en lite på min HU-650 som krånglar och tänkte då kasta in min Alpine men då visar det sig att den inte är kompatibel med rattfjärren som sitter original. Varken Alpine, Pioneer eller Kenwood har någon lösning för Volvos rattfjärr.

Så då riktades blickarna mot HU-850 men jag får inte fram vad det är för skillnad mot HU-650:n. De uppenbara skillnaderna har jag koll på såsom ej inbyggt slutsteg, prologic processor och 6-skivors inbyggd växlare.

Men låter HU-850 bättre än HU-650? 650:n är ju inte direkt ett under av välljud och logiskt sett borde 850:n även vara uppdaterad på ljudkretsarna. Eller är det bara så att HU-850 lanseras som den värre modellen pga fler funktioner? Har HU-850 bättre inställningsmöjligheter för att påverka ljudet, HU-650 har ju t ex bara inställningar för Mid.

Kollar man på http://acctest.semcon.se/sv-SE/P2X/audi ... 249527.htm så verkar iofs det inte vara nån större skillnad. Samma bit för D/A t ex för de bägge.

Nån som har koll på detta?
av perjak
Vad har du för högtalarpaket?

Jag hade den enklaste varianten kombinerat med HU-650 och det var väl ingen höjdarupplevelse även om det inte lät dåligt.

Efter lite studier här på forumet valde jag att riva ur högtalarna och istället lägga i ett originalslutsteg PA 300 samt Volvos Premium-Sound-högtalare. Snacka om skillnad. Nu är det värsta konsertsalen!!
Användarvisningsbild
av Bosa
perjak skrev:Vad har du för högtalarpaket?

Jag hade den enklaste varianten kombinerat med HU-650 och det var väl ingen höjdarupplevelse även om det inte lät dåligt.

Efter lite studier här på forumet valde jag att riva ur högtalarna och istället lägga i ett originalslutsteg PA 300 samt Volvos Premium-Sound-högtalare. Snacka om skillnad. Nu är det värsta konsertsalen!!
Amega Q-Comp Gold kör jag med. Ska i med slutsteg framöver bara jag får plats i ett garage som man kan öppna dörrarna på bilen i. :D Blir ett Hifonicssteg till att börja med men sen blir det ett Alpine istället, deras digitala steg verkar trevliga. :)
Användarvisningsbild
av Bosa
Nu har jag lyckats få reda på lite mer iaf. Ringde min ÅF igen och fick prata med en annan nisse den här gången, han hade dock ingen riktig koll på vad jag vill veta så jag fick numret till Megalans. Megalans är de som reparerar Volvos stereos, navigatorer osv. Pratade med en tekniker där men de hade inga riktiga specar på vad som sitter i maskinerna så av honom fick jag numret till en Lennart Bjärving på Volvo. Megalansteknikern sa att han inte hört någon ljudmässig skillnad på de olika HU:arna, samtidigt lyssnar de bara med hörlurar och inbyggda stegen. Lite missvisning för den med bara slutsteg för en kanal mao. Ringde iaf Lennart och det visade sig att jag kommit till rätt person.

HU-850 är en bättre maskin i den synpunkten att den har lite mera funktioner som jag nämnde tidigare. Däremot sitter det samma D/A omvandlare och samma radiodel i både HU-650 och HU-850. CD-mekaniken i sig är också densamma. Så i grund och botten är det samma maskiner, det som dock talar för HU-850:n är avsaknaden av inbyggda slutsteg sånär som på den kanalen som är till för centern. Störningar från inbyggda slutsteg minskar med andra ord vilket kan ge ett bättre ljud. I grund och botten så finns där nog ingen hörbar skillnad i ljudkvalitét eftersom grundkomponenterna är desamma.

Nu glömde jag givetvis bort att kolla vilka inställningar för ljudet man kan göra. Finns det mer än MID EQ level på HU-850?
Användarvisningsbild
av CarMan
att adera ett slutsteg till din 650 gör stor skilnad!
men att desutom byta högtalare också gör ännu större skilnad.
i överig så är det väll att 850 har finare instälnings möljigheter av ljudet
Användarvisningsbild
av Bosa
CarMan skrev:att adera ett slutsteg till din 650 gör stor skilnad!
men att desutom byta högtalare också gör ännu större skilnad.
i överig så är det väll att 850 har finare instälnings möljigheter av ljudet
Får jag 650:n fixad av Volvo så blir det slutsteg kopplat till den förstås. Men om Volvo inte byter stereon på garanti, garantin är utgången men felen rapporterades inom garantitiden, så får det nog bli en 850 just för att få lite mer justeringsmöjligheter. :)

Passade faktiskt på att fråga Megalans angående min stereo och de dömde ut den, samtidigt har de ju inte sett eller provat den. Grundfelet kan ju ligga i bilen förstås och Megalans får ju bara in själva stereosarna så de testar ju aldrig i bil.
Användarvisningsbild
av CarMan
skule du inte få det på garantin, så köper du en utbytes för 1500 eller nått sånt. ska du ha en annan modell en den du har kan du inte köpa en utbytes o måste då punta en 8000:-
av KuLLeN
vad har du för fel på stereon då?
Användarvisningsbild
av Bosa
CarMan skrev:skule du inte få det på garantin, så köper du en utbytes för 1500 eller nått sånt. ska du ha en annan modell en den du har kan du inte köpa en utbytes o måste då punta en 8000:-
Närmare 10500:- om man ska ha 850. :shock:

Visste inte att det finns utbytes, är klart värt att fundera på i så fall om man inte hittar en 850 till vettiga kulor på skroten. Köper man utbytes hos reservdelar eller ska man vända sig nån annanstans? :)
Användarvisningsbild
av Bosa
KuLLeN skrev:vad har du för fel på stereon då?
Ibland tänder den bara upp bakgrundsbelysningen i displayen men ingen text och inget ljud, händer vid start av bil. Omstart hjälper. Tystnar även om man går från ett snabbval till ett annat ibland.

Ingen aning dessvärre. Gissar att vevaxelgiv[…]

Hade loss knappen och mätte på den och […]

På S/V70 släpper galonklädseln i i[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Då får det bli balkbyte. Och framvagns[…]