Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Knorre
Hej,
Jag är helt ny på detta forum och jag försökte leta mig till ett svar men det var så mycket trådar så jag kom inte vidare och därför heller inget svar på min fråga. Tilläggas ska också att jag inte så grymt teknisk, vilket kommer visa sig säkert i min frågeställning till er mer kunniga.
Jag har en Volvo s-80 där jag har en fronthögtalare i instrumentbrädan. Tidigare så hade jag en HU601 (original alltså) och då fungerade alla högtalare i bilen som de ska. Sedan köpte jag en ny stereo och lämnade in den för montering och där ut-effekt var 4 x 45. En grym stereo på alla sätt och vis men jag saknar ju naturligtvis ljudet från högtalaren fram i panelen.
Var snäll mot en mindre vetande nu men kan man få till det? Likadant, kan man få till det så att man kan styra stereon med knapparna i ratten igen? Allt är lätt när man kan det men som sagt, var snäll mot en riktig amatör.

Tack på förhand!
av ThunderAce
centerhögtalare i instrumentbrädan är koplad till en separat kontakt bak i stereon (den gröna) och inte i samma
kontakt som de övriga hötalare i bilen (den gråa)

om du har bytt till en eftermarknadsstereo så fungerar inte centerhögtalaren då, om du har bytt till Volvo original fast en annan model
så gäller det att den stereon också stöder centerhögtalare

finns vissa stereo som är modellanpassade att fungera i Volvo bilar och därmed behålla alla funktioner i knappar etc.

eftersom dina knappar inte funkar nu så antar jag att det är eftermarknadsstereo
av Knorre
ThunderAce skrev:centerhögtalare i instrumentbrädan är koplad till en separat kontakt bak i stereon (den gröna) och inte i samma
kontakt som de övriga hötalare i bilen (den gråa)

om du har bytt till en eftermarknadsstereo så fungerar inte centerhögtalaren då, om du har bytt till Volvo original fast en annan model
så gäller det att den stereon också stöder centerhögtalare

finns vissa stereo som är modellanpassade att fungera i Volvo bilar och därmed behålla alla funktioner i knappar etc.

eftersom dina knappar inte funkar nu så antar jag att det är eftermarknadsstereo

Okej då är det med andra ord inget att göra. Tack så mycket för återkoppling (!) i frågan. Jag får helt enkelt lära mig att leva med det hela! :cry:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MacGyver lösningen är att koppla centerhögtalaren mellan + på vänster och - på höger med ett 4 ohms motstånd i serie om slutsteget är bryggat.

Då skapar du en virtuell centerkanal.

Med andra ord går inget att justera bak? […]

!!!LÄS PÅ OM AIRBAGSYSTEM FÖRST!!![…]

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillnad,[…]

Gammal tråd, men jag hadde samma problem i[…]