Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har nyligen installerat ett PA300 slutsteg till min HU-603 (bilen är en S60 2004), men har problem med brus. Steget är begagnat från Jönköpings Bildemontering. Låt mig förklara närmare vad saken gäller:

1. Dragning av kablage från HU-603 till PA300 under passagerarstolen gick bra, har följt instruktioner om detta enligt andra inlägg på forumet.

2. När jag nu slår på stereon och slutsteget går igång hörs en tydlig brusmatta som ligger i samtliga högtalare. Slår jag av stereon och steget stängs av så försvinner bruset. Bruset har samma nivå i de olika högtalarna.

3. Bruset är ej volymberoende och hörs lika mycket oavsett man kör CD, radio eller kassett. Även med volymratten på min så hörs bruset lika tydligt. Höjer man volymen så ökar inte bruset hörbart.

Min teori vad detta kan bero på är som följer:

1. Fel på lågnivåutgången på Hu-603?
2. Fel på kablaget eller störningar av lågnivåsignalen i kablaget?
3. Fel på slutsteget?
4. Bristfällig jordning av antingen HU-603 eller PA300 (använder den framdragna kontakten)?

Skulle vara mycket tacksam för tips vad som kan vara fel, eller tips på vidare felsökning.

Slutligen, efter flertalet tester med att slå på/av stereon och tändningen så händer följande: Om man startar stereon så startar också slutsteget, men stänger jag av stereon så stängs inte steget av längre. Måste slå av tändningen för att det skall stängas av, sedan är det avstängt tills man startar stereon igen, någon som har varit med om något liknande?
av Gliderzone
Kopplade ur slutsteget och testade med HU-603 interna förstärkare, det visade sig att bruset hörs även i detta fall, det var alltså inte det externa slutsteget som var problemet.

Vore intressant att höra om några andra HU-603 ägare har upplevt brus från sina enheter? Hörs tydligast vid uppspelning vid låg volym.
av dkz
Gliderzone skrev:Vore intressant att höra om några andra HU-603 ägare har upplevt brus från sina enheter? Hörs tydligast vid uppspelning vid låg volym.
Har kört med 603'an nu i några år utan något som helst brus.
av jbl
Jag har 603 med PA200 och inget brus.
av Thuné
Jag har brus i min, vill tro att det kom efter byte till 803. har dock ingen lösning så problemet kvarstår....

Denna verkstad borde kunna hjälpa dig och &au[…]

Vilken ratt är detta??

Tack för alla snabba bra svar.

För mej hjälpte det att ta bort alla hj[…]

Det beror på vilken bil man har. Den ä[…]