Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Sedan nio år har jag haft en enkel Garmin gps. Den har varit mycket användbar, inte minst att man med dess hjälp kan se när man ska åka för att vara framme en viss tid. Om man håller gällande hastighet skiljer det bara någon enstaka minut trots att man åkt tiotals mil.
Mot den bakgrunden är jag besviken på navigatorn i min XC70 My -16. På en sträcka av 412 km visar min gamla rättvisande Garmin en körtid av 4:44, kartan i min IPhone med data från Tom-Tom 4:48. Enligt hitta.se 5:19. Den inbyggda navigatorn i bilen 5:40. Det handlar on norrländsk glesbygd så några trafikstockningar är inte aktuella.
Så är det på min V60 MY15 också. Beräknad ankomsttid är helt uppåt väggarna. Svagt tycker jag när ex Google maps och andra navigatorer inte verkar ha problem med detta. Varför det är så vet jag inte...

Skickat från min iPad med Tapatalk
Nej det går säkert inte att göra något åt saken. Tror helt enkelt att du får leva med att göra lite "rabattavdrag" på vad navin säger om den nu regelmässigt är för pessimistisk.

Jag har samma navi som du (V70 D4 -15 med Sensus Navigation) men har inte tittat så noga på hur realistisk den är ifråga om ankomsttiden än så länge. Vad jag vet är att den gamla i min V70 T5 -02 om något är överdrivet optimistisk.
Jag blir nästan förbannad när jag använder navi'n i bilen. Så sjukt gammal den känns jmf med billigaste eftermarknads navi eller mobiltelefonen. De verkar dessutom ha upphandlat en processor ifrån 80-talet med tanke på hur galet den hackar i grafiken och allmän seghet.

.
Visst kunde man önska att navin (och hela infotainmentsystemet) var lite rappare, i synnerhet grafiken. Dock störs jag inte mycket av den saken när jag kör. Värre i så fall att kartan reagerar så segt när men vill scrolla den för att sätta ett mål via själva kartan.

Sedan tycker jag det är många plus med en fast och väl integrerad navi i bilen istället för en lös eftermarknadsprodukt. Kör med Navigon på iPhone när jag hyr bil och den lösningen är ju i mitt tycke underlägsen inte bara Sensus navin i min V70 -15 utan även RTIn i min V70 -02.
andersuw skrev:Visst kunde man önska att navin (och hela infotainmentsystemet) var lite rappare, i synnerhet grafiken. Dock störs jag inte mycket av den saken när jag kör. Värre i så fall att kartan reagerar så segt när men vill scrolla den för att sätta ett mål via själva kartan.

Sedan tycker jag det är många plus med en fast och väl integrerad navi i bilen istället för en lös eftermarknadsprodukt. Kör med Navigon på iPhone när jag hyr bil och den lösningen är ju i mitt tycke underlägsen inte bara Sensus navin i min V70 -15 utan även RTIn i min V70 -02.

Jag har samma uppfattning om Senus navigation , den är bekväm och fungerar bra men en sak som jag inte är imponerad av är kartuppdateringarna som är helt otroligt dåliga i jämförelse med andra fabrikat , den versionen som distribuerades nu i veckan har kartdata från 2015 vecka 29 och nu är det 2016 vecka 21 !!!
Fast man uppdaterar 2 ggr om året så ligger man 1 år efter , det är verkligen dåligt för någon som anser sig vara i premiumskiktet :x
Ja, jag håller med om att det är lite svagt av Volvo att deras "nya" kartor är nästan ett år gamla när de blir tillgängliga. Undrar vad orsaken är. Får Volvo rabatt hos Navteq (som numera tydligen heter HERE) om de köper kartor som redan passerat "bäst före datum" månntro?

Hej. Jag har nyligen köpt en xc60 Polestar av[…]

LÖST!! Hoppas jag.. :-) Som av en slump s&[…]

Tänker på oljeringarna som klegar ihop.[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Hej, vad var orsaken till ditt fel? Jag har en V50[…]