Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TreVolvos
Min Iphone har börjat larva sig. Jag använder den ofta som navigator men de senaste veckorna har den blivit väldigt dålig på att hitta positionen. Efter felsökning har jag kommit fram till att det endast är när den är inkopplad till bilens USB-uttag (i mittarmstödet) som GPS:en får problem. Om den inte är inkopplad eller om laddkabeln är kopplad till cigguttaget så fungerar GPS:en som förut.

Någon som har upplevt samma sak? Det fungerade klockrent för ca en månad sedan. Jag provade nyligen i en annan bil (VW Golf) med USB-uttag och då fick GPS:en också problem.
Användarvisningsbild
av TreVolvos
Kabeln som jag har i bilen är Apple-licensierad från Belkin (en av få tillverkare som har en 2m lång svart OCH licensierad kabel) som jag har dragit nästan osynligt fram till telefonhållaren. Trodde inte det var den men det verkar inte bättre än att Apple nyligen har ändrat så att endast deras egna kabel fungerar mot USB-gränssnittet om man samtidigt använder GPS-funktionen -för när jag provade med den fula vita originalkabeln fungerar GPSen igen. Suck, varför Apple? Laddningen fungerar fortfarande via Belkinkabeln, likaså att strömma musik. Nu blir det en ful vit kabel istället som sticker fram uppe vid telefonen. Kanske får klä in den i svart krympslang för att slippa se eländet.
Användarvisningsbild
av TreVolvos
Hm, tänkte inte på det :D
Kanske blir svårt att få färgen jämnt runt om? Hänga upp sladden och snurra på den medan man sprayar kan gå. Annars får det bli krympslang.
Användarvisningsbild
av leiwi
TreVolvos skrev:Kabeln som jag har i bilen är Apple-licensierad från Belkin (en av få tillverkare som har en 2m lång svart OCH licensierad kabel) som jag har dragit nästan osynligt fram till telefonhållaren. Trodde inte det var den men det verkar inte bättre än att Apple nyligen har ändrat så att endast deras egna kabel fungerar mot USB-gränssnittet om man samtidigt använder GPS-funktionen -för när jag provade med den fula vita originalkabeln fungerar GPSen igen. Suck, varför Apple? Laddningen fungerar fortfarande via Belkinkabeln, likaså att strömma musik. Nu blir det en ful vit kabel istället som sticker fram uppe vid telefonen. Kanske får klä in den i svart krympslang för att slippa se eländet.

Återigen ett exempel på Apples "jag bestämmer över kunden" attityd , :evil: :evil: :evil: :evil:
av batterier
leiwi skrev:
TreVolvos skrev:Kabeln som jag har i bilen är Apple-licensierad från Belkin (en av få tillverkare som har en 2m lång svart OCH licensierad kabel) som jag har dragit nästan osynligt fram till telefonhållaren. Trodde inte det var den men det verkar inte bättre än att Apple nyligen har ändrat så att endast deras egna kabel fungerar mot USB-gränssnittet om man samtidigt använder GPS-funktionen -för när jag provade med den fula vita originalkabeln fungerar GPSen igen. Suck, varför Apple? Laddningen fungerar fortfarande via Belkinkabeln, likaså att strömma musik. Nu blir det en ful vit kabel istället som sticker fram uppe vid telefonen. Kanske får klä in den i svart krympslang för att slippa se eländet.

Återigen ett exempel på Apples "jag bestämmer över kunden" attityd , :evil: :evil: :evil: :evil:

Håller med, INTE bra ju. Sjukt segt, man blir lite förbannad...
Användarvisningsbild
av TreVolvos
Tyvärr slutade det fungera även med originalkabeln efter ett par dagar. Nu har jag ett gäng extra kablar men ingen GPS om telefonen kopplas mot USB :-(O)
Användarvisningsbild
av TreVolvos
Liten uppdatering om hur det gått:

Efter en massa googlande hittade jag flera som hade liknande problem. För några av dom löste det sig genom att
1. Stänga av platstjänster
2. Göra en hard reset (hålla inne home- och av/på knappen tills telefonen startar om)
3. Slå på platstjänster igen

Det verkar som om det löste mina problem också. :-)-)

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det så men på någ[…]

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]