Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Hej! Köpte min första bil för ett litet tag sedan! Blev en 850 GLT från 1992, men när vi kopplade in mobilen till stereon (alltså ej originalstereo) så lät det inte bra överhuvudtaget, nästan jobbigt att lyssna på. Så jag är sugen på att uppgradera ljudet en aning (inte ute efter att ha södra Sveriges värsta bas eller bästa ljud, utan ett som går att lyssna på och klarar min musikstil, dvs framförallt Heavy Metal). Men jag har noll-koll på billjud och har googlat i timmar nu för att försöka lära mig, men blir inte klok på det. Nu vill jag mer eller mindre veta om detta skulle funka i min bil, om något är onödigt och om något mer behövs (behöver kablar, men har inte en aning vad ja ska ha). Vet att de redan sitter 5.25" i framdörrarna, så de bör passa. Men kommer jag behöva separat slutsteg till basen? Som jag sa, noll koll men hoppas ni kan hjälpa mig! Bild

(valde LjudFokus för de hade lite andra saker jag behöver, och helt okej priser). Tack för svar!

EDIT: Länkar till produkterna
Slutsteg: http://www.ljudfokus.se/show_prod.php?prodid=4182
Bas: http://www.ljudfokus.se/show_prod.php?prodid=4176
Mindre element: http://www.ljudfokus.se/show_prod.php?prodid=6343
Köp en aktiv baslåda istället.

Den du valt måste ha slutsteg och monteras i en baslåda du antingen bygger skälv eller köper färdig,
Daniel73 skrev:Köp en aktiv baslåda istället.

Den du valt måste ha slutsteg och monteras i en baslåda du antingen bygger skälv eller köper färdig,
Så då måste jag ha ett separat slutsteg? Eller går det koppla alla 3 element till de slutsegrare jag tänkte köpa? Låda löser jag, såpass har jag koll på :)
Det går troligen att brygga två kanaler till basen och sedan köra framsystemet på de två kvarvarande.
Du kommer inte få någon precisionsbas i bilen med den högtalaren och det steget. Dock blir det ett stort lyft jämfört med orginal. Valet av musik styr lite vad du ska ha för bas och lådtyp. Kommer inte ihåg allt men låg vikt på konen och en hyfsad magnet bör funka för din typ av musik.
Lättast är som sagt att ringa till företaget och fråga!

På vilket sätt lät ljudet illa från telefonen? Distat? Kan det vara så att ni körde max volym på telefonen och att försteget i stereon inte klarar en så hög insignal?
Kablar till steg - ström 16mm2 (baserat på 4meter kabel) och jordkabel (grövre jord än ström helst). Jorden skall anslutas mot ren metall så nära steget som möjligt! Säkring så nära batteriet som möjligt för att skydda kabel 45A.
Lågnivåkabel från stereo till steg - läggs med fördel så att den inte går parallellt med bilens kabelstammar eller matning till steg.
Remotekabel om steget har ingång för detta, kopplas i vanliga fall in på stereons antennstyrning eller på remote utgången om stereon har detta. Här räcker det med en 0,75mm2 kabel då det inte är någon ström att tala om.
Högtalarkabel från steg till koaxerna.

Borde täcka in det du behöver. Tänk på att du ska ha kabelskor till både jord och plus, eventuellt byta hela sin vid polen för att få en bra anslutning.
Jag skulle också ta mig tid att ge stereon en ny jord så att du försäkrar dig om att stereon och steget har samma jordplan (kan skapa missljud då).
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]