Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
På avdelningen V70 har det varit en "kjempelång" tråd om DAB-radio. Det är en debattör i Norge som har skrivit om sitt sökande efter enheter etc. etc. Nu tycks han ha blivit klar med installation och funktion. Och tråden handlade väl mest om just detta. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=94313
Det finns dock lite debatt om DAB med "bra eller dåligt". Och här är ett inlägg till, som jag tycker kanske borde passa bättre i den här avdelningen.

”Digital radio bra för bilisterna”

Publicerad 2 april 2015 06:15 Ny Teknik.

DEBATT. Övergången till digital radio kan ge bilisterna många nya tjänster som exempelvis information i realtid om olyckor, halt väglag, stängda vägar och köer, skriver Olaf Meng, Garmin Europa och Petter Djerf, MediaMobile.

Läs mer: http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 897462.ece

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

OBS! Jag tar inte ställning för det ena eller andra i debatten. Jag bara vidarebefordrar vad andra tycker om saken.
av rid54
Det är ju lustigt att "man" från förespråkarnas sida tror att det finns ett omätligt behov av att pumpa ut "mer information" över bilradion. Personligen tycker jag det är för mycket skräp på radiokanalerna idag (reklamradio, sport och allmänna tjafsprogram), så att det skulle vara "fullt" känns lite overkligt. Att nå många/alla lyssnare med viktig information har man kunnat sedan senaste världskriget och det krävs ingen omdaning av radionätet för den sakens skull. Man skapar en lösning och får sedan publiken att tro att det finns ett problem som man har löst. Yrkesgruppen som sysslar med sånt kallas illusionister. Det bästa som har införts sedan kassettspelaren försvann är bilradio med .mp3/USB/Aux, då kan man välja själv...
Det spelar ju liksom ingen roll att det går att skicka ut en massa trafik information om det ändå inte är någon som är intresserad av att producera informationen. I Storstockholm så skulle vi vara extremt behjälpta av att få noggrann information om trafikflöden, men i dagsläget är i princip all information som går att tillgå via hemsidor och telefonappar hopplöst inaktuell pga av att ingen verkar vara intresserad av att tillhandahålla informationen. Och då hjälper det ju inte att det finns ytterligare ett sätt att sprida den...

PTS sågar ju DAB förslaget rätt hårt: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... 895834.ece

.
ThomasT skrev:Det spelar ju liksom ingen roll att det går att skicka ut en massa trafik information om det ändå inte är någon som är intresserad av att producera informationen. I Storstockholm så skulle vi vara extremt behjälpta av att få noggrann information om trafikflöden, men i dagsläget är i princip all information som går att tillgå via hemsidor och telefonappar hopplöst inaktuell pga av att ingen verkar vara intresserad av att tillhandahålla informationen. Och då hjälper det ju inte att det finns ytterligare ett sätt att sprida den...

PTS sågar ju DAB förslaget rätt hårt: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... 895834.ece

.
Håller fullständigt med , den trafikinformation som går ut via radion är sämre än usel och oftast helt oaktuell

Jag tycker att dom trafikinformationstjänsterna som förmedlas till dom olika GPS systemen är mycket bättre kanske för att det är ett annat intresse från dom bolagen

i går stod jag i en korsning på Hisingen Göteborg en korsning med två stora leder , Radion bröts av ett trafikmedelande "en kollision har inträffat i korsningen xx och xx räddningstjänst och polis är på plats och starkt begränsad framkomlighet på platsen" Jag tittade men fann inget , dock fans det tecken på att det tidigare varit en sammanstötning på platsen!!!!

Om det varit så att jag hört denna rapport tidigare skulle jag kanske undvikit denna korsning med en betydande omväg för min del. Ven gynnar detta ????
Rådlös skrev: DEBATT. Övergången till digital radio kan ge bilisterna många nya tjänster som exempelvis information i realtid om olyckor, halt väglag, stängda vägar och köer, skriver Olaf Meng, Garmin Europa och Petter Djerf, MediaMobile.
NYA ? Det har ju funnits i så många år redan ....

TMC - Traffic Message Channel och funkar över FM-nätet
Ställ FM-radion på någon av SR:s kanaler och aktivera TA. Då hoppar radion till P4 när dom läser upp ett aktuellt trafikmeddelande. TMC som levereras digitalt hänger inte med SRs rapportering.
Mera bränsle i debattbrasan.

Radion drömmer dab-drömmar igen

Publicerad 2015 04 10 10:20 Dagens Nyheter

Hundratals miljoner satsades – men ingen köpte apparaterna. Digitalradion var, enligt flera bedömare, ett misslyckande när den lanserades för 20 år sedan. Men radiobolagen kämpar fortfarande för dab-radion.

Läs mer: http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/ra ... mmar-igen/

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Och som vanligt tar inte jag någon ställning. Jag bara återger vad andra säger. Bilismens roll nämns som i ett förbigående.
christer skrev:Ställ FM-radion på någon av SR:s kanaler och aktivera TA. Då hoppar radion till P4 när dom läser upp ett aktuellt trafikmeddelande. TMC som levereras digitalt hänger inte med SRs rapportering.
Precis, det är ju samma information som ligger på hemsidan som den man sänder ut. Och uppdaterar man inte tafikinformatipnshemsidan så spelar det ju noll roll pm det går via TMC eller DAB.
av rid54
PTS har ju dissat DAB, sägs det, men deras uppfattning är mer fokuserad på att det är tveksamt hur smart det är att stänga verksamheten på det klassiska FM-bandet (88 - 108 MHz). Jag tycker personligen att PTS har helt rätt uppfattning och har gjort en professionell bedömning av läget ur teknisk synpunkt. De som vill börja med att sprida info/musik via nåt nytt nät (DAB) får väl göra det, men frågan är om affärsintressena ska ha draghjälp genom att man släcker ett fungerande system, så att alla (i princip) då tvingas till nya investeringar i form av DAB-radiomottagare. Det blir ju också en fråga om samhällsservice, om man inte kan få samma täckning som man har idag med FM-radion... Ska den glesare delen av Sveriges landsbygd bli ännu mer utarmad på service (eller tvingas köpa nya prylar mer eller mindre i onödan)? Jag tror bara det ligger ekonomiska intressen bakom detta. Det är ju inte så att nuvarande upplägg innebär problem, så drivkraften ligger säkert hos någon instans som ser en möjlighet att få lite mer business. Som vi betalar, såklart.
rid54 skrev:PTS har ju dissat DAB, sägs det, men deras uppfattning är mer fokuserad på att det är tveksamt hur smart det är att stänga verksamheten på det klassiska FM-bandet (88 - 108 MHz). Jag tycker personligen att PTS har helt rätt uppfattning och har gjort en professionell bedömning av läget ur teknisk synpunkt. De som vill börja med att sprida info/musik via nåt nytt nät (DAB) får väl göra det, men frågan är om affärsintressena ska ha draghjälp genom att man släcker ett fungerande system, så att alla (i princip) då tvingas till nya investeringar i form av DAB-radiomottagare. Det blir ju också en fråga om samhällsservice, om man inte kan få samma täckning som man har idag med FM-radion... Ska den glesare delen av Sveriges landsbygd bli ännu mer utarmad på service (eller tvingas köpa nya prylar mer eller mindre i onödan)? Jag tror bara det ligger ekonomiska intressen bakom detta. Det är ju inte så att nuvarande upplägg innebär problem, så drivkraften ligger säkert hos någon instans som ser en möjlighet att få lite mer business. Som vi betalar, såklart.

Fantastiskt bra inlägg!!! för det är ju inte typ "Frälsningsarmén" som driver frågan utan några med betydligt större vinstintresse :D :D
Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Kollat bränslupumpsrelät? ollen Ja[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Løst. Samme fjær som V90. Har alle […]

Naturvårdsverket.se EU-förordningen &[…]