Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gonk
Hej! Håller på med en installation av helt ny stereo i en ny V70(-07). Standardradion låter verkligen illa, är ful och kan inte hantera nya medier som tex. USB-diskar.

Har fått in ett JBL-steg där bak, håller på att bygga en bas och byter alla högtalarna i dörrarna, MEN...

Har fått lite problem när jag kommer till radion. Har en standardradio i ISO storlek. Volvobutiken hittar ingen front för ISO apparater till min bil! Den dom har passar inte eftersom det skett en ändring i frontpanelen för något år sedan, tror den infördes -05. Numera är det en grå ram runt hela panelen som inte funnits tidigare. Hela frontpanalen sitter numera ihop till en enhet när man tar loss den, tidigare var den i flera delar.

Kan det vara så att det inte finns någon radiopanel för V70 nu mera? Är det någon som vet? De pirattillverkade panelerna som finns hos tex. BRL och MDS passar inte de heller.

Tittade på Volvos site för tillbehör. Där finns det nummer och bild för en radiopanel för modell 01-03 och en sort för 2004, men ingen för senare modeller... Kan det vara så att Volvo håller på att skydda sina egna produkter så pass att dom hindrar oss som har lite högre krav att montera in egna? Misstänker att det är helt kört i nya V70:an som kommer nästa år på samma sätt som det nu är i V50 med sin tunna panel.
Användarvisningsbild
av CarMan
skyddar sina egna produkter :)
dom har ju utveklat sin bil för sina produkter, dom struntar nog i clairions produkter...

00-03 har grå paneler 04 har svarta & 05- har en helt annan sort, vet inte om dom har brytt sig om att lägga pengar på att ta fram en produkt för att andra ska tjäna penger, den produkten får dom andra nog ta fram själva...
Användarvisningsbild
av frilins
Håller med Carman till fullo, varför skulle Volvo bry sig om en önskan om att byta ut alla deras produkter till någon annans grejor!?? :shock:
Förstår inte heller varför du inte, i samband med bilköpet, valt Volvos Premium sound om du är intresserad av bra ljud...? :roll:
Användarvisningsbild
av gonk
Några anledningar till att jag inte valde Premium paketet: (finns fler)

- Active Edition paketet tillät inte upgradering av stereon.
- Vill hantera musiken på USB-disk/minneskort. CD-skivor vägrar jag hantera mer, både hemma och i bilen. iPod är uteslutet (Fel forum att diskutera Apples principer på). Annan MP3-spelare skulle kunna funka via AUX-ingång, men synnerligen krångligt med hanteringen. Volvos egen Digital Jukebox är ett bra försök i rätt riktning, men inte tillräckligt.
- Premium paketet är inte prisvärt. (Speciellt som eftermontage!) Låter väl hyffsat, men inte bra.

En sådan här blir det:
Bild

+ 120GB disk i handskfacket, JBL slutsteg där bak, nya högtalare i dörrarna och rejäl bas under golvluckan. Blir billigare än Premium paketet och lär bli betydligt bättre :P + en hel del jobb, men det går på underhållningskontot!

Nu har Volvobutiken beställt en radiofront för 3:e gången, finns tydligen stor förhoppning om att det är rätt den här gången... Vi säger väl 3:e gången gillt... Får återkomma om den passade senare i veckan
Användarvisningsbild
av Loner
Intressant, säga att standard låter illa, och sen vill spela MP3 :roll:
Men Performance kittet låter iofs inte så värts bra, speciellt sedan dom gick från 2 vägs till coaxer i framdörrarna. High Perf eller Premium låter desto bättre, t.om riktigt bra!

MP3 är inte riktigt nån audiofils våta dröm direkt..

Men jag håller med om att det är tråkigt ålderdomliga Headunits i P2-orna.
Men vilken modern bil idag kan du egentligen byta stereo i, alla har egna format, DIN-formatet är snart dött..

/L
Senast redigerad av 1 Loner, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Loner
gonk skrev: Nu har Volvobutiken beställt en radiofront för 3:e gången, finns tydligen stor förhoppning om att det är rätt den här gången... Vi säger väl 3:e gången gillt... Får återkomma om den passade senare i veckan
Ja vi är sugna på att veta hur det gick, bilder och artikelnr :)

/L
Användarvisningsbild
av gonk
Hehe - tack - visste att den kommentaren skulle komma... Men det är ju skillnad på MP3 och MP3. 128kbit MP3 låter ju sällan bra.

Digital Jukebox har en kraftig fördel och det är att den klarar förlustfri FLAC kodning. Har all musik rippad från CD till just FLAC på min server hemma. Att komprimera dom till 256 eller 384kbit MP3 med en bra codec så lär inte MP3 formatet vara begränsningen. Har mycket svårt att skilja en sådan MP3 från original-CD i hemmaanläggningen, som är 'lite' dyrare...
Användarvisningsbild
av Loner
gonk skrev:Hehe - tack - visste att den kommentaren skulle komma... Men det är ju skillnad på MP3 och MP3. 128kbit MP3 låter ju sällan bra.

Digital Jukebox har en kraftig fördel och det är att den klarar förlustfri FLAC kodning. Har all musik rippad från CD till just FLAC på min server hemma. Att komprimera dom till 256 eller 384kbit MP3 med en bra codec så lär inte MP3 formatet vara begränsningen. Har mycket svårt att skilja en sådan MP3 från original-CD i hemmaanläggningen, som är 'lite' dyrare...
Ja FLAC är mycket trevligare för örat än MP3.
Men du verkar ju ha koll på dina filformat iaf, så då kan vi droppa det här med MP3/FLAC/AUDIOCD, och hålla oss till bilstereoapparater och deras integrering.

/L
Användarvisningsbild
av CarMan
jag kan inte hjälpa dig, men du kan ju ta en titt på den något dyra jukboxen volvo har om du vill ha en smidig mp3 spelare
av Frigge
OM du byter stereo så MÅSTE du in till Volvoverkstad för att ladda i mjukvaran "Stereo bort" pga att du tagit bort en hårdvara. Kommer bli problem vid ett verkstadsbesök annars.

Att hälla i diesel motsvarar ungefär 12 […]

D4 VEA dricker olja

Hittade stort olje läckage droppar olja runt […]

Volvo s70 1998 problem med luften

Hej kloka individer på detta forum. Är[…]

Främre avgasrör

Jag har katalysator, röret är när j[…]